Några praktiska tips för att vara mer aktiv på sociala medier

Att det är viktigt att vara aktiv på i de kanaler där våra kunder befinner sig är ingen nyhet. För de av oss som jobbar på små företag kan det dock vara lättare sagt än gjort – vi kämpar med att skapa och distribuera innehåll.

Här är några tips och insikter som kanske hjälper dig att bli mer aktiv på sociala medier.

  • Försök att publicera innehåll regelbundet (du kan återanvända innehåll)
  • Återanvänd dina texter, bilder och filmer i olika kanaler och format
  • Hinner du inte, orkar, kan eller vill du inte skapa innehåll kan du alltid lägga ut jobbet externt
  • Använd något verktyg för att strömlinjeforma och effektivisera publiceringen
  • Mät vad dina inlägg ger tillbaka till din verksamhet, leder det till bättre affärer?

Återanvänd innehåll i olika format

Det är lätt att tro att vi hela tiden måste skapa nytt innehåll, men så är inte fallet. Om du spelar in en film eller gör ett längre blogginlägg kan du med fördel använda det i olika kanaler och format. En videofilm kan publiceras på din sajt, på Youtube och på sociala medier. Eller varför inte använda filmen i presentationer?

Ett längre blogginlägg kan publiceras i sin helhet på din sajt, men du kan förmodligen ta ut delar ur texten och göra inlägg på olika sociala kanaler eller varför inte i ett nyhetsbrev? Korta snuttar från den långa texten som lockar till läsning av hela artikeln på din sajt.

Publicera samma innehåll flera gånger

Man brukar säga att någon måste exponeras för ett budskap 7 gånger innan man uppmärksammar det. Det innebär att du inte behöver skapa nytt innehåll hela tiden – du kan med fördel publicera exakt samma innehåll flera gånger utan att tjata sönder din målgrupp, för sannolikheten att de ska ha sett det tidigare är relativt låg. Och om de skulle ha sett det så spelar det mindre roll, så länge du publicerar sådant som skapar värde för din målgrupp.

Svårt att komma på något att skriva om?

Då är du är verkligen inte ensam. Det kan vara svårt att komma på något att skriva om, ofta för att vi inbillar oss att ”det jag har att säga inte intresserar någon”. Det är en variant av ”curse of knowledge”, att vi inbillar oss att mottagaren redan känner till det vi vill berätta. Detta är något som jag själv har drabbats av. Men sedan ser jag vad andra publicerar och inser att det jag kan bidraga med är minst lika intressant och relevant.

Om du har svårt med att skapa innehåll kan jag rekommendera boken ”Contenthandboken” av Pontus Staunstrup. Han lär dig grunderna i att skapa innehåll vilket kan vara en bra inspirationskälla och en lätt spark i baken.

Outsourca textproduktion

Ibland hinner eller orkar vi inte publicera innehåll, men varför inte lägga ut arbetet på frilansare. Det finns flera skribenter på Fiverr.com som skriver på svenska, jag har använt sådana tjänster emellanåt. Jag ska dock erkänna att det sällan blir perfekt från början, men det är många gånger enklare att redigera en befintlig text som en frilansare har skrivit än att skriva från scratch.

Om du skriver texter på engelska så har du det ännu mer förspänt. Då finns det fler frilansare och tjänster att använda. Fatjoe.com är en byrå som skriver texter på engelska till ett väldigt bra pris. Jasper.ai är ett verktyg som med hjälp av AI hjälper dig att skapa alla sorters texter, främst på engelska, men det fungerar även på svenska.

Publicera på autopilot

Det räcker inte med att skapa innehåll, vi måste ju se till att det når ut till våra målgrupper. Beroende på var de finns så behöver vi använda olika kanaler. Men om din målgrupp finns på sociala medier såsom Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn etc. finns det flera verktyg som hjälper dig att schemalägga och lägga ut inlägg.

Hootsuite är ett sådant. Själv använder jag Meet Edgar. Det jag gillar extra mycket med Meet Edgar är att den suger upp blogginlägg jag gör på min sajt och frågar om jag vill schemalägga dem för publicering.

Har sociala medier någon effekt på din affär

Det är en sak att publicera innehåll på sociala medier, men har det någon mätbar effekt på din affär? Får du fler leads? Fler kunder? Är det någon social kanal som fungerar bättre än någon annan? Med Google Analytics kan du relativt enkelt se hur trafiken från olika kanaler fungerar. Eller inte fungerar.

Sammanfattning

Det finns mycket mer att säga om sociala medier, men om vi ska sammanfatta detta inlägg så är det:

  • Börja publicera innehåll regelbundet
  • Återanvänd dina texter, bilder och filmer i olika kanaler och format
  • Hinner du inte, orkar, kan eller vill du inte skapa innehåll kan du alltid lägga ut jobbet på frilansare
  • Använd något verktyg för att strömlinjeforma och effektivisera publiceringen
  • Försök att mäta vad dina inlägg ger tillbaka till din verksamhet, det är ingen mening att publicera för publicerandets skull