Early to Rise AB Logo

,

Återanvänd ditt material i olika kanaler

Återanävnd innehåll för Sociala Medier

Många marknadsavdelningar är små, eller i vissa fall obefintliga. Det är svårt att hinna med allting som ska göras, däribland att skapa innehåll för olika kanaler. Men att skapa innehåll behöver inte vara oöverstigligt, i alla fall inte om vi jobbar lite smartare. En av strategierna – som många större företag förvånansvärt missar – är att planera för att återanvända material som du skapar.

Att återanvända material i din marknadsföring kan ge enorma fördelar. Du sparar inte bara tid och resurser, utan du skapar också en mer enhetlig röst för ditt företag som kunderna känner igen och förhoppningsvis uppskattar! Dessutom bidrar det till att snabbt bygga upp varumärkeskännedom med minimal ansträngning från din sida, vilket självklart är en fördel för oss som har begränsade resurser.

 

Det finns flera sätt att återanvända innehållet – dels kan du göra om innehållet i olika format. Dels kan du publicera innehållet flera gånger.

Gör om innehållet i olika format

Säg att du gör en video med en kundintervju. Denna typ av videos kan vara väldigt kraftfulla. , men det behöver inte ”enbart” vara en film. Samma grundmaterial skulle kunna bli:

  • En film i full längd, dvs. hela intervjun
  • 30 sekunders video med utvalda soundbites från videon
  • 6 sekunders video för annonser på YouTube
  • En podcast i ljudformat
  • Transkribering av texten, dvs. du skriver av det som sägs i textformat
  • Puffar för sociala media
  • Blogginlägg
  • ”Våra tankar om kunden/intervjun”
  • ”Kundens tankar om intervjun”

Vips, från en intervju, har du helt plötsligt massor av tillfällen och material för att kommunicera med kunder. Genom att planera lite extra kan du med andra ord krama ut ganska mycket innehåll ur en film, whitepaper, kundcase eller annat marknadsmaterial.

Publicera samma innehåll flera gånger

“People don’t notice announcements, they notice consistency”… är något som Sean Wes har sagt. Förenklat handlar det om att folk oftast inte ser eller uppmärksammar våra budskap om vi enbart publicerar dem en gång, t.ex. vid en produktlansering. Vad de däremot uppmärksammar är om du publicerar innehåll regelbundet, och gör du det ökar chansen att folk faktiskt registrerar dina budskap.

En förlängning av detta resonemang är att du kan skicka ut exakt samma budskap, eller post, flera gånger för chansen är inte särskilt stor att alla såg det första, andra eller tredje gången du publicerade det. Med det inte sagt att du ska skicka ut meddelandet tre gånger i följd, men du kan publicera det vid de tillfällen du inte har något annat nytt att komma med.

Hur återanvänder man marknadsmaterial i praktiken?

Att göra om innehåll i olika format är relativt enkelt när väl grundmaterialet finns på plats. Du kan säkert göra om en stor del av innehållet själv, men om du inte har tid, ork eller kunskap så kan du anlita någon frilansare på fiverr.com, freelancer.com eller upwork.com.

Om du vet med dig att du kommer att återanvända innehåll i specifika format så kan du med fördel skapa mallar för olika ändamål. Ett populärt verktyg är Canva.com. Det viktiga är att inte krångla till det och göra det för avancerat, eller att sikta på att få allting perfekt.

Hur återpublicera innehåll flera gånger?

Att återpublicera innehåll flera gånger i olika kanaler är så enkelt som det låter – lägg upp innehållet på de plattformar eller i de kanaler du vill synas på.

Jag använder ett verktyg som heter meetedgar.com där jag enkelt kan återanvända innehåll och automatiskt återpublicera i de kanaler jag använder; Twitter, LinkedIn och Facebook. Det finns en uppsjö med andra verktyg, ett annat är Hootsuite.com.

Passa på att förbättra innehållet och förbättra SEO

Nära förknippat med att återanvända innehåll är att uppdatera befintligt innehåll, vilket du med fördel kan göra samtidigt. 

Genom att uppdatera dina sidor och blogginlägg så håller du innehållet uppdaterad, vilket Google gillar. Du kan lägga till nya fakta, försökta optimera för nya sökord och fraser samt lägga till internlänkar till andra sidor. 

 

Nyhetsbrev om marknadsföring

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev och få uppdateringar om marknadsföring, försäljning och annan praktisk information som kan få ditt företag att växa.

Jag respekterar din integritet och du kan när som helst avprenumerera från detta nyhetsbrev. Jag kommer aldrig att spamma dig. 

Relaterade inlägg

Innehåll

Populära inlägg