Positionering

Positionering av erbjudande

Förklara varför er produkt är den bästa lösningen er målgrupp – grunden i all marknadsföring och kommunikation.

Positionering beskriver hur din produkt är den bästa lösningen för att leverera något som en väldefinierad grupp kunder bryr sig mycket om. Det svarar på frågan om varför ska någon välja ditt företag eller produkt istället för någon annan.

Positioneringen ligger till grund för all din marknadsföring och kommunikation.

Positionering handlar om att beskriva varför din produkt eller tjänst är den bästa lösningen för en begränsad kundgrupp.

Det handlar om att definiera ert värdeerbjudande, det vill säga vad ditt företaget erbjuder som är annorlunda och bättre än vad konkurrenterna erbjuder. Positionering hjälper dig att kommunicera detta värdeerbjudande på ett klart och konsekvent sätt till sin målgrupp, vilket gör att kunderna kan förstå varför de ska välja just ditt företag.

Positionering, vill jag påstå, är en förutsättning för att lyckas med effektiv marknadsföring. Positioneringen ska återspeglas i alla dina marknadsförings- och försäljningsmaterial, från din webbplats till produktbeskrivningar och säljpresentationer.

Hur

För att att lyckas med positioneringen behöver vi förstå:

  • Vilken är vår målgrupp och vad har de för jobs to be done (jtbd), pains och gains.
  • Vilka är våra konkurrenter, vad är deras värdeerbjudande och unika fördelar (USP)
  • Vilka värden tillför vår lösning och hur (värdelogik)

Hur vi skapar förståelse för ovanstående beror på er position och befintliga kunskaper. Oftast finns kunskapen redan hos era medarbetare och den behöver endast extraheras och sammanställas på ett tydligt sätt. Detta sker i form av intervjuer och workshops.

Baserat på ovanstående kunskaper och insikter kan vi sedan formulera ett värdeerbjudande och positionering.

Resultat

Resultatet är en tydlig positionering och ett värdeerbjudande som bygger på kunskaper och insikter era målgrupper, konkurrenter och egenskaper och nyttor i er produkt eller tjänst.

Det sammanfattas i ett enkelt dokument, en value proposition framework, inte längre än en till två A4-sidor. Detta ramverk kan sedan användas internt för att få en sammanhållen och konsekvent marknadsföring och säljpitch, men också som en brief mot externa byråer.

Vad krävs av dig?

Att jobbar fram positionering och värdeerbjudande kräver att:

  • produktchef, marknadschef, säljchef och eventuellt VD och grundare avsätter tid för intervjuer och workshops
  • tillgång till befintliga och gärna förlorade kunder för win-loss-intervjuer
  • sammanställning av konkurrerande lösningar
  • att vi jobbar fram er produkts eller tjänsts värdelogik

Pris

Detta är en kvalificerad tjänst som offereras.

Hör av dig för ett bra marknadsföringssnack

Kontakta mig gärna för att prata igenom hur ni kan jobba fram er positionering. Boka en tid som passa dig genom att klicka på knappen nedan.

Varumärkesorientering

Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.

Ladda hem Ramverk för marknadsföring

Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.