Early to Rise AB Logo

, ,

Använd företagspresentationen för inlägg på LinkedIn

Använd företagspresentationen som en content calendar

Många av oss kämpar med att ta fram innehåll att publicera på LinkedIn eller andra sociala kanaler. Och kommer vi på något att publicera är risken överhängande att det inte är något sammanhängande eller värdeskapande. Men du har kanske redan en kampanj, eller publiceringskalender, utan att du vet om det?!

Har du, eller säljarna, en presentation som ni brukar dra vid ett första kundmöte? Varför inte ta delar av säljpresentationen och gör inlägg av den?

“Men om vi drar vår säljpresentation på LinkedIn, vad ska vi då prata om på första mötet med kund?”, kanske du tänker? Då skulle jag säga följande:

  • Sannolikheten att personen du pratar med i ett första kundmöte har sett alla inlägg, och dessutom kommer ihåg dem, är låg. Och även om de har sett och kommer ihåg några av inläggen så skadar det aldrig med repetition.
  • Inom B2B så görs inköp ofta i grupper om 5-15 personer. Alla dessa personer kommer sannolikt inte att vara med på dina möten. Då är det bra om de också får ta del av samma information som de som du träffar personligen.
  • Med inläggen har du möjlighet att påverka prospekt som du inte har kontakt med eller som inte ens finns på din radar. Att nå dessa med en risk att någon annan ska uppleva dig som tjatig är ett lågt pris att betala (och återigen, risken att någon skulle uppfatta dig som tjatig är oerhört låg).

Vi utgår från att det är en bra presentation, för varför har ni den annars? Om du ändå känner att presentationen inte riktigt håller måttet är det hög tid att göra om den. Ett förslag är att kika närmare på Andy Raskins modell för story telling. Det ger en utomordentligt bra struktur för att presentera varför er lösning är viktig och varför den är löser kundernas problem. Andys struktur sätter er lösning i ett sammanhang som era kunder kan känna igen sig i.

ps. Bilden till detta inlägg är skapat av Dall-E, en sajt som använder AI för att generera bilder. Grymt coolt.

Relaterade inlägg

Populära inlägg