Att få kundomdömen på Google är inte bara en bekräftelse på att du gör ett bra jobb. Det är också en av de mest kraftfulla sakerna du kan göra för att förbättra din synlighet online – särskilt om du vill bli hittad av nya kunder i din närhet.
Om du har en fysisk butik vill du förmodligen få fler besökare. Att få bra omdömen via Google är ett sätt att förbättra din synlighet i de organiska sökresultaten och därmed öka trafiken till din butik. En annan fördel med positiva omdömen är att det hjälper potentiella kunder att bilda sig en uppfattning om din verksamhet.
Om du kommer långt upp i sökresultaten och har många positiva omdömen ökar chansen att potentiella kunder besöker din butik eller serviceinrättning eller klickar sig vidare till din sida.
Varför är Google-recensioner så viktiga?
Det finns flera anledningar till varför omdömen i allmänhet är viktiga i din marknadsföring. Google Reviews är särskilt viktiga då de:
- De påverkar din synlighet på Google. Recensioner är en bekräftad rankingfaktor i Googles lokala sökresultat. Fler positiva recensioner hjälper dig att hamna högre i sökningar, särskilt i “Local Pack” – de tre företagen som visas direkt på kartan.
- De bygger förtroende. Potentiella kunder litar på recensioner nästan lika mycket som på personliga rekommendationer. Ett högt betyg och flera positivaomdömen kan vara avgörande för att någon ska välja dig över konkurrenterna.
- De ger värdefulla nyckelord. När kunder skriver om sina upplevelser använder de ofta ord och fraser som också används i sökningar. Det kan stärka din koppling till viktiga sökord utan att du behöver göra något extra.
Hur samlar du in fler recensioner
Rent tekniskt är det lätt att få omdömen så länge du har ett konto på Google Business Profile. Men det är inte alltid så lätt att få nöjda kunder att hitta dit och klicka sig fram till där de faktiskt kan lämna ett omdöme.
Här är en 2-stegsprocess för att göra processen enklare, med en liten bonus i form av en mall du kan ladda ner och anpassa.
- Be om att få ett omdöme
- Gör det lättare att lämna ett omdöme
- Svara på omdömen som du får
- Bonus – en mall för att be om omdömen
Be om att få ett omdöme
Kunder lämnar ofta inte ett omdöme spontant (så länge de inte är riktigt missnöjda) utan du måste hjälpa dem på traven.
Hur kan du då få kunder att lämna ett omdöme? Genom att be om det. Hur? Via ett tackmail efter avslutat köp eller behandling*.
Så, om du har en kund du vet är nöjd och du har fått hans eller hennes e-postadress, passa på att maila ett brev där du tackar för förtroendet och samtidigt frågar efter ett omdöme.
Ett alternativ är att använda den QR-kod som du kan hämta hem från Google Reviews. Skriv ut koden med en uppmaning och ställ den på receptionen, som sedan en besökare kan skanna efter ett genomfört köp.
*Om du bedriver all verksamhet digitalt, t.ex. via en e-handel finns det färdiga system för att samla in omdömen. Ett sådant verktyg är yotpo.com, vilket jag varmt rekommenderar. Du kan även integrera Google Reviews i sin e-handel, det är visserligen gratis men det är trubbigare än Yotpo.
Gör det lättare att lämna omdöme
Det är en sak att skicka ut ett tackbrev och be om ett omdöme, men om det är knepigt för mottagaren att hitta dit där de lämnar omdömen är risken stor att de inte kommer att fullfölja. Se filmen nedan för en supersnabb genomgång.
Ett litet aber…
En liten tröskel till att lämna omdömen på Google Reviews är att du behöver ha ett Google-konto. Om du har en målgrupp som inte är så tekniskt kunniga så kan detta ställa till problem.
För att ”komma runt detta” kan du fundera över vilka du ber om recensioner ifrån.
Svara på omdömen
Visa att du bryr dig genom att tacka och svara på alla omdömen – även de mindre positiva. Google gillar aktiva företag och kunder uppskattar personlig respons.
Brevmall för att be om ett omdöme
Jag har satt samman en enkel mall som du kan anpassa och använda för att be dina kunder om omdömen:
“Hej [namn]! Vi är glada att ha fått hjälpa dig. Om du har en minut över – skulle vi bli jätteglada om du vill lämna en kort recension här: [Länk] 🙏”