SEO eller annonsering ii?

SEO eller annonsering - Early to Rise AB

Det finns två typer av trafik till din sajt eller webshop – organisk trafik och betalt trafik. För att få organisk trafik kan vi jobba med sökmotoroptimering (SEO). För att få betald trafik jobbar vi med annonsering, som även beskrivs som pay per click (PPC) eller search engine marketing (SEM).

Så vilket ska man välja, sökmotoroptimering eller annonsering? Jag hävdar att du inte behöver välja det ena eller det andra. Bägge taktiker kompletterar varandra. Bägge har sina fördelar och eller egenheter.

Sökmotoroprimering

Sökmotoroptimering är till för att driva organisk trafik. Vi vill få vår sajt att hamna högt upp i Googles sökresultat för relevanta sökningar. När någon klickar på dessa sökresultat så betalar vi ingenting för klicken. Däremot kan det ligga mycket arbete bakom att komma högt upp i resultatet, eller att ”ranka” för ett sökord. Och du vill hamna högt upp helst i topp fem för det är dessa resultat som får 60 % av alla klick.

Fördelar med sökmotoroptimering

SEO har några stora fördelar:

  • Det kostar ingenting när någon klickar på sökresultaten.
  • Organiska sökresultat brukar uppfattas som mer trovärdiga än annonser och konverterar i regel bättre.

Nackdelar med sökmotoroptimering

Den främsta nackdelen med SEO är den tid och det arbete det tar innan du ser resultat.

  • Att jobba med SEO kräver relevant innehåll och en sajt som fungerar väl rent tekniskt, vilket kan kräva en hel del kunskap och arbete.
  • Det kan ta lång tid att ranka för utvalda nyckelord och fraser, vi pratar månader. Det finns dock en ”positiv tröghet” i resultatet för när du väl rankar för ett ord eller en fras tar det i regel tid för någon annan att knuffa ner dig i sökersultaten.
  • Jämfört med annonsering så har vi sämre kontroll över vilka ord och fraser vi visas för.

Annonsering

Annonsering handlar om att betala för trafiken. Det finna många kanaler att annonsera på, t.ex.  Google, Bing och LinkedIn med flera. Det som är extra spännande med annonsering är att du kan anpassa annonserna och rikta annonser väldigt väl mot dina målgrupper, deras fas i köpresan och dina egna affärsmål.

Fördelar med annonsering

Olika plattformar har olika inriktningar och möjligheter, men rent generellt får du följande fördelar när du annonserar:  

  • Att annonsera ger omedelbara resultat. Så fort du skapar din annonskampanj börjar annonserna att visas, till skillnad mot SEO som kan ta månader innan de ger resultat.
  • Det finns många ställen/plattformar att annonsera på som har sina respektive fördelar.
  • Du har stor kontroll över när, var och hur annonserna visas. Du kan också välja mellan flera olika kampanjtyper, annonsformat och tillägg som bäst passar dina mål.
  • Du bestämmer själv hur mycket du ska betala för dina annonskampanjer, så du behöver inte bli överraskad över kostnaden.

Nackdelar med annonsering

Att annonsera kostar pengar och gör du fel rent hantverksmässigt eller om du annonserar utan ett tydligt mål så kan det lätt bli kostsamt.

  • Annonsering kostar pengar. Du betalar för klick eller visningar och beroende på typ av annons och konkurrens om sökord kan det bli kostsamt, särskilt om du eller din byrå inte riktigt vet vad du gör.
  • Den dagen du slutar annonsera får du inte några fler klick. Jämför detta med SEO som har en inbyggd tröghet – även om du slutar att optimera för ett ord så har du ändå möjlighet att synas i sökresultaten.
SERP med annonser och organiskt sökresultat
I bilden ovan ser du sökresultatet för "köpa solglasögon". Synsam syns med annonser och organiskt sökresultat så chansen att de får ett klick är ganska stor.

Kombinera SEO och annonsering

Jag hävdar att du inte behöver välja SEO eller annonsering, utan att du ska kombinera.

Sökmotoroptimering är en process som tar tid. Vill du se snabbare resultat kan du med fördel kombinera ditt arbete med sökmotoroptimering med sökordsannonsering, där du ser resultat så snart du startar en kampanj.

Det kan vara smart att kombinera SEO och annonsering, dels för att de ger resultat olika fort, dels för att sökordsannonsering kan ge bra uppslag för vilka ord du ska optimera i ditt SEO-arbete. Google är nämligen väldigt dålig på att dela med sig information om vilka sökord och fraser som ger din sajt organisk trafik.

Genom att kombinera de två har du också större chans att ta upp mer utrymme på sökresultatsidan.

När annonsering faktiskt kan vara bättre än SEO

Jag anser alltså att man ska kombinera SEO och annonsering, men det finns tre tillfällen då det kan vara smart att satsa på annonsering istället för SEO (eller i alla fall börja med annonsering). Om du börjar med annonsering innan SEO kan du:

  • se vem som konverterar så att du inte behöver gissa om hur trafiken kommer att konvertera.
  • se resultat omedelbart i motsats till att behöva vänta veckor eller månader innan du kan se vad som fungerar, som är fallet med SEO.
  • testa innehåll för att ta reda på vad som är intressant för dina potentiella kunder och undvika att investera i och skapa SEO-innehåll som inte passar kundinnehåll.

Ha ett syfte och mät

Oavsett om du jobbar med sökmotoroptimering eller annonsering så är det avgörande att du har ett mål med arbetet och att du mäter måluppfyllelsen, eller konverteringarna. Gör du inte det är det som att elda för kråkorna.

Läs mer om SEO och annonsering

Detta inlägg passar väl samman med ett tidigare inlägg som du hittar här.