Gratis verktyg för SEO

Kostandsfria vertyg för sökmotoroptimering (seo)

Det finns väldigt många verktyg för sökmotoroptimierng (seo). Vi som jobbar professionellt investerar mycket pengar i våra verktyg, men det finns flera som är kostnadsfria. Jag listar några nedan.

När du anlitar en SEO-byrå får du inte bara tillgång till kompetens och erfarenhet, du får även indirekt tillgång till ganska kostsamma seo-verktyg som vi använder.

Sökomotoroptimering (SEO) är lite av en materialsport. För att jobba professionellt behöver du ha något av flera betalverktyg, t.ex. ahrefs.com, semrush, moz.com eller majestic.

De verktyg som jag använder i Early to Rise är i första hand:

  • ahrefs.com för sökordsanalys, tekniska audits och för att hålla koll på länkar. Lite klichéaktigt, men ahrefs är en schweizisk armékniv.
  • Screaming Frog SEO Spider som komplement till ahrefs tekniska audits. Screaming Frog kräver att du har viss tekniskt kunskap om SEO.
  • Whincher.com för rank tracking. Det är väldigt lättanvänt och de har lyckats med sin ”gameification” då de skickar ut löpande statusuppdateringar om positioner som du har vunnit eller förlorat. Använd koden ”WELCOME30” för att få trettio procent på din första faktura, om du vill prova Whincher.

Glädjande för alla er som jobbar med SEO på ert företag, men inte riktigt kan motivera fullversionerna av ovanstående verktyg så finns ahrefs webmaster tools och Screaming Frog SEO som nedbantade, men väldigt användbara gratisversioner.

Gratis SEO-verktyg för att hitta innehåll

Jag höll nyligen en utbildning om att skriva för webben och där listade jag några gratisverktyg för att få idéer och uppslag till lämpligt innehåll.

  • Google Trends visar vilka sökningar som är aktuella under vissa tidsperioder och i olika länder. Det är ett utmärkt verktyg för att hitta populära sökningar och har du en verksamhet som passar in med dessa sökningar får du möjlighet att haka på rådande trender. Google Trends låter dig även jämföra sökningar på olika nyckelord för att se vilket som är populärast eller hur de korrelerar. Google Trends ger inga sökvolymer utan du ser, som namnet antyder, trender.
  • Ahrefs Keyword Explorer, är en delkomponent av hela ahrefs. Det låter dig få en inblick i sökvolymer och hur enkelt eller svårt det är att rankar för nyckelorden (de 10 med högst volym). Verktyget låter dig även se relaterade ämnen, vilket är användbart för att spåna fram relevanta ämnen att skriva om.
  • Keyword Shitter eller Keyword Sheeter sammanställer ”autocomplete”-sökningar på ett smidigt sätt. Shitter och sheeter är i stort sett identiska och båda hjälper dig att hitta relaterade sökord/ämnen att skriva om. De låter dig att filtrera genom inkludera/exkludera för att snabbare hitta relevanta ämnen.
  • Keyword Surfer är att chrometillägg som visar volymer för sökord i sökresultaten (SERP). Det visar även relaterade sökord, vilket låter dig att få nya uppslag på sökord och fraser att optimera för.

Inget av ovanstående verktyg ger en fullständig inblick i sökorden, för det behöver du något av de ”professionella verktygen”. När du anlitar en SEO-byrå får du inte bara tillgång till kompetens och erfarenhet, du får även indirekt tillgång till ganska kostsamma seo-verktyg som vi använder.

Fler inlägg om SEO