40-90% av alla produktlanseringar misslyckas

40-90% av alla produktlanseringar misslyckas

40-90% av alla produktlanseringar misslyckas. Sug på den. Jag höll nyligen en kort presentation för en av mina kunder om vikten med att definiera och kommunicera värdet med deras lösningar. Med tanke på allt brus omkring oss, mer komplexa säljcykler och kundens – inte alltid helt rationella – tankesätt är vår förmåga att identifiera och kommunicera nytta helt avgörande för hur pass väl, eller inte väl, vår produktlansering går.

Vi lägger ner massor av tid och resurser på att utveckla vår produkt. Vi utbildar säljare och support, vi tar fram teknisk dokumentation och sälj- och marknadsmaterial. Vi uppdaterar ERP-system och prislistor, vi köper in produkter och reservdelar att ha på lager. Men ändå snubblar vi på målsnöret när vi ska lansera. Hur kommer det sig?

Det finns givetvis massor av rörliga delar när det kommer till en produkt och produktlansering, men jag skulle vilja påstå att en av de största anledningarna till att vi inte lyckas bättre än vad vi gör är för att vi missar att identifiera och kommunicera nyttan med vår lösning.

Jag höll nyligen en presentation om detta för en av mina större kunder. I filmen nedan har jag klippt ihop introduktionen. Den andra halvan var för kundspecifik för att dela.

Är detta något som intresserar dig kan du läsa mer om produktlanseringar och marknadsföring inom B2B

Om du jobbar med att lansera en produkt, kanske som marknadschef eller produktchef, kika på filmen. Du kommer nog att känna igen dig i mycket. Om du gillar vad du ser, hör gärna av dig så kan vi prata om hur du kan identifiera och kommunicera nyttan med din produkt.

Thomas Nordén, specialist på produktlanseringar och B2B-marknadsföring på Early to Rise AB

Om författaren: Thomas Nordén

Thomas har jobbat med produktmarknadsföring av tekniska produkter inom B2B i över 25 år, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii.

Relaterade inlägg

Relansering av en produkt

Relansering av en produkt

En produktrelansering innebär att en redan existerande produkt lanseras igen, oftast med någon form av förbättring eller uppdatering. Syftet med en relansering är att återuppliva

Läs mer »
Medicin eller vitamin

Medicin eller vitamin

Skillnaden mellan att lösa kritiska problem (”medicin”) och att göra förbättringar (”vitaminer”) är en viktig strategisk fråga för företag. Medicin löser akuta problem som användare

Läs mer »

Varumärkesorientering

Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.

Nyhetsbrev om Marknadsföring

Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.

Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.

Ladda hem Ramverk för marknadsföring

Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.