40-90% av alla produktlanseringar misslyckas

40-90% av alla produktlanseringar misslyckas. Sug på den. Jag höll nyligen en kort presentation för en av mina kunder om vikten med att definiera och kommunicera värdet med deras lösningar. Med tanke på allt brus omkring oss, mer komplexa säljcykler och kundens – inte alltid helt rationella – tankesätt är vår förmåga att identifiera och kommunicera nytta helt avgörande för hur pass väl, eller inte väl, vår produktlansering går.

Vi lägger ner massor av tid och resurser på att utveckla vår produkt. Vi utbildar säljare och support, vi tar fram teknisk dokumentation och sälj- och marknadsmaterial. Vi uppdaterar ERP-system och prislistor, vi köper in produkter och reservdelar att ha på lager. Men ändå snubblar vi på målsnöret när vi ska lansera. Hur kommer det sig?

Det finns givetvis massor av rörliga delar när det kommer till en produkt och produktlansering, men jag skulle vilja påstå att en av de största anledningarna till att vi inte lyckas bättre än vad vi gör är för att vi missar att identifiera och kommunicera nyttan med vår lösning.

Jag höll nyligen en presentation om detta för en av mina större kunder. I filmen nedan har jag klippt ihop introduktionen. Den andra halvan var för kundspecifik för att dela.

 

Om du jobbar med att lansera en produkt, kanske som marknadschef eller produktchef, kika på filmen. Du kommer nog att känna igen dig i mycket. Om du gillar vad du ser, hör gärna av dig så kan vi prata om hur du kan identifiera och kommunicera nyttan med din produkt.

Boka 15 minuters samtal