
Vi lägger ner massor av tid och resurser på att utveckla vår produkt, tjänst eller mjukvara, men snubblar ofta på målsnöret när det kommer till lanseringen. Det finns flera anledningar till detta. Att lägga ner lite tid och resurser på att planera och genomföra produktlanseringen kan innebära en enormt stor skillnad mellan framgång och misslyckande. Och det är inte ”rocket science”, utan mycket handlar om sunt förnuft.
Något förenklat handlar produktmarknadsföring och lanseringar om att svara på några grundläggande frågor:
Utan svar på ovanstående, till synes enkla, frågor kan det vara svårt att få till en lyckad produktlansering eller produktmarknadsföring. En av många svårigheter är att få struktur på svaren, att se hur de hänger ihop och hur man på ett bra sätt kan sätta samman strategier och aktiviteter för att nå uppsatta mål. Jag hjälper er att finna svaren och att skapa struktur.
Jag har stor erfarenhet från närmare hundra produktlanseringar inom B2B. Det har givit mig lärdomar, erfarenheter och verktyg som jag sammanställt i ett ramverk för marknadsföring som jag använder i mina klientprojekt. Genom att planera din marknadsföring och produktlansering utifrån ramverket så ökar dina chanser till framgång avsevärt (och det blir dessutom roligare och mindre stressigt för alla inblandade).
40-90% av alla produktlanseringar misslyckas. Sug på den. Jag höll nyligen en kort presentation för en av mina kunder om vikten med att definiera och
Vad är en produktlansering? Många förknippar en produktlansering med dagen då vi har ballonger och käkar tårta i personalköket. Det är kanske inte en helt
Produkter kommer att bli försenade, det är nästan en regel snarare än ett undantag. När detta sker kan det stöka till det för dig i ditt planeringsarbete. Det finns det tre saker du kan göra; kämpa för att flytta datumet, jobba hårdare eller dra ner på ambitionsnivån.
Jag vet inte hur många produkter som jag har varit med att lansera, men det är bra många – stora som små. Vissa lanseringar har
Att inte förklara vilka värden en produkt medför är en av anledningarna till att så många produktlanseringar misslyckas.
Early to Rise AB | Org. nr. 559186-2825 | Grundat 2018 | Registrerad i momsregistret | 0706-155592
Copyright 2022 © Early to Rise AB | Integritetspolicy | Cookie Policy
Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror du kan få nytta av det med.