Förbered dig digitalt för produktlansering

Förbered produktlansering

Att lansera en produkt är en process som börjar långt innan du presenterar produkten på din sajt. En lyckad produktlansering kräver mycket planering och arbete – du måste sätta upp strategiska och operativa mål samt få till strategier och taktiker för att uppnå dessa.

Det finns dock vissa saker du kan göra digitalt för att underlätta produktlanseringen. Nedan hittar du några av dessa saker:

  • Vi handlar av de vi känner och de vi litar på. Se till att etablera dig inom produktens segment genom att blogga och kommentera om området. Om du ska lansera en ny typ av robotgräsklippare är det ju en fördel om du redan innan lanseringen börjar framstå som en kunnig leverantör inom området. Du kan titta på ”Searches related to…” längst ner på Googles resultatsida eller använda verktyg som Ahrefs.com eller SemRush för att få reda på lämpliga ämnen att skriva om.
  • Lanserar du en produkt inom B2B bör du långt innan lanseringen skapa kontakt med relevanta personer på LinkedIn. Lämpliga kontakter kan vara de som kan tänkas sprida ditt budskap vidare samt de som tillhör din tänkta målgrupp.
  • Bygg remarketinglistor över besökare till din sida så att du kan rikta annonser mot dessa på LinkedIn och Google Ads när du lanserar. Om produkten du lanserar ersätter en befintlig produkt kan du med fördel skapa remarketinglistor på besökare till den gamla produktens sida. Du kan behöva exkludera viss trafik från listorna, kanske de som nyligen har köpt din produkt. Remarketinglistor är har oftast mycket lägre kostnad per klick än vanliga sökannonser och trafiken är kvalificerad eftersom den redan har besökt din sajt. Du kan även bygga målgrupper genom att ladda upp e-postlistor till Google Ads och LinkedIn och på så vis inkludera, eller exkludera, vissa målgrupper när du annonserar.
  • Har du ingen e-postdatabas bör du börja bygga den, långt innan produkten lanseras. Det finns olika sätt att göra detta, ett av dem är att skapa innehåll som potentiella köpare är villiga att ladda ner i utbyte mot sin e-postadress.
  • Oavsett om du ska lansera en produkt eller inte behöver du ta reda på vilka ord och fraser du ska optimera dina sidor för. Detta är ett alltför stort område att ta upp i detta inlägg.
  • Validera den nya produktens value proposition och budskap genom att sätta upp landningssidor där du ser hur trafiken konverterar. Har du tillräckligt med trafik till sidorna kan du även göra A/B-tester.
  • Se till att du har Google Analytics installerat (jodå, det finns fortfarande sajter som inte har någon som helst spårning…) och att du har satt upp mål som du optimerar mot. Om du inte säljer produkter online kan du sätta upp mikromål som att besökare ska se 80% av produktfilmen, fylla i ett kontaktformulär, besöka sidan med specifikationer eller priser etc.
  • För att få bättre koll på vilka kampanjer som genererar trafik och konverteringar bör du använda dig av UTM-parametrar.UTM-parametrar är det som kommer efter frågetecknet https://www.early-to-rise.se/?utm_medium=email&utm_source=internal&utm_content=banner&utm_campaign=email. Med dessa på plats kan du optimera dina kampanjer och individuella element i dem. Ladda ner det excelark som jag använder för mina kunder som hjälper dig att skapa UTM-parametrar.

Ovanstående är några av de saker du, din byrå eller marknadsavdelning bör ta hand om inför din nästa produktlansering. Om du inte har en byrå eller marknadsavdelning att hjälpa dig får du självklart mer än gärna vända dig till Early to Rise. Jag har även skrivit ett annat inlägg om att förbereda produktlanseringen – det hittar du här.

Thomas Nordén, specialist på produktlanseringar och B2B-marknadsföring på Early to Rise AB

Om författaren: Thomas Nordén

Thomas har jobbat med produktmarknadsföring av tekniska produkter inom B2B i över 25 år, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii.

Relaterade inlägg

Varumärkesorientering

Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.

Nyhetsbrev om Marknadsföring

Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.

Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.

Ladda hem Ramverk för marknadsföring

Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.