En morgon, en promenad, en podd – många idéer och insikter. Här får du tips på poddar jag lyssnar på för att lära mer om marknadsföring, försäljning och företagande.
Man lever så länge man lär, finns det ett uttryck som lyder. Det håller jag i allra högsta grad med om. Eller som Albert Einstein lär ha sagt ”Once you stop learning, you start dying”.
Det finns en uppsjö av bloggar, poddar, och videokanaler som handlar om företagande och marknadsföring som vi kan lära från. Vi kan förkovra oss 24h om dagen, om vi så önskar.
Utbudet är nästan oändligt, men som med mycket annat håller inte allt samma kvalitet. Jag tycker att det kan vara svårt att hitta ”signalen” i allt brus. Många av de podcasts som jag har lyssnat på brukar falla i följande kategorier:
”Självförhärligande” poddar, oftast amerikanska, där de som presenterar och det som presenteras framställs som framgångssagor. Vi får aldrig ta del av slitet och misslyckanden, utan innehållet läggs fram som självklarheter. Lite som när alla influencers lägger fram tillrättalagda bilder på Instagram på perfekt inredda hus och alldeles, alldeles underbara baler på slottet. Det är inte riktigt verkligheten.
”Enterprisepoddar” där mycket av det som sägs är vettigt, om än anpassat för stora företag med resurser och möjligheter som de flesta småföretagare inte har tillgång till. Som den akademiker jag är kan dessa vara intressanta, men det är svårt att översätta innehållet till något som jag kan jobba vidare med.
”Så här gör du”-poddar där det som presenteras nästan framställs i receptform. Men det som fungerar för en fungerar inte lika bra för en annan. Dessa kan dock vara lärorika.
Men sedan har jag hittat några poddar som är en hybrid av de ovanstående. De väcker tankar och idéer som leder till insikter och handling.
Några av mina favoritpoddar
Här är en sammanställning av några av de poddar jag brukar lyssna på:
Revenue Vitals
Chris pratar om vitt skilda saker inom marknadsföring; KPI:er, sociala medier, marknadsstrategier, lead generation, operations etc. Han snöade in sig på ”demand generation och demand capture” ett tag, men nu försöker han muta in ”dark social”. Även om det emellanåt blir lite ”amerikansk bravado” så är denna podcast riktigt bra. Jag lär mig massor från den.
SaaS Marketing Bites
Detta är ren guld. Jag är barnsligt glad över att jag snubblade över SaaS Marketing Bites. Det är lätt en av de bästa poddarna för marknadsföring. Låt inte SaaS lura dig, du kan använda det som sägs i podden även om du jobbar med traditionell marknadsföring.
Det är flera saker som gör podden så bra. Det viktigaste är innehållet och sättet det paketeras. Varje avsnitt är dedikerat till ett specifikt (problem)område och de lyckas grotta ner sig på precis rätt nivå.
”Hur kan du identifiera rätt kunder?”,
”Vad gör du om du inte får in leads via annonsering?”,
”Varför kostnaden att byta produkt används som ett argument för kunden att inte köpa?” etc.
Problemet beskrivs, vi får strategier hur problemen kan övervinnas, det ges exempel och väldigt ofta i form av ”steg för steg”-instruktioner. Frågar du mig är det en perfekt mix av strategi och taktik.
Avsnitten är 12-16 minuter långa så du hinner lätt ta dig igenom några på bussen, tunnelbanan eller på promenaden.
The digital marketing podcast
The digital marketing podcast drivs av britterna Daniel och Ciaran. Jag tror att podden är ett litet sidospår till den utbildning inom digital marknadsföring som en av dem också driver.
Att det är två britter som rattar denna podcast märker man, självklart från deras dialekt men också för att de har en skön ”friendly banter” mellan varandra. De är underhållande att lyssna på. De kör de flesta avsnitten på tu man hand, men emellanåt har de gäster.
Daniel och Ciaran avhandlar allt ifrån att tänka som en entreprenör till hur viktigt DKIM och SPF är för att förbättra framkomligheten av dina email. Emellanåt har de avsnitt där de pratar om olika verktyg – alla vi som jobbar med digital marknadsföring vet ju att det är lite av en ”materialsport”. Så de pratar om väldigt många saker, men de gör det hela tiden ur en marknadsförares perspektiv, även när de kommer in på lite mer tekniska områden.
Everyone hates marketers
En av mina favoritpoddar är fransmannen Louis Grenier’s helt fantastiska podcast ”Everyone hates marketers”.
Här kommer gästerna minsann inte undan med floskler och svepande förklaringar. Louis gräver i svaren och vill ha konkreta exempel och verkligen förstå hur man kan använda vad som sägs.
Not for Lazy Marketers
”Not for Lazy Marketers Podcast” med Emily. Hon har något för de flesta, oavsett om du jobbar med ledarskap och affärsutveckling eller om du är mer taktisk och handgripligen bygger annonser.
Hon har en väldigt skön och ödmjuk stil och en behaglig röst att lyssna på. Ett perfekt sällskap på promenaderna. Hon avhandlar vitt skilda ämnen såsom:
Hur du testar dina annonser
Att bygga och jobba med säljtrattar
Hur du prioriterar din tid (en favorit är avsnittet om ”The stop doing list”)
Allmänt om ledarskap
Värdebaserad marknadsföring
Ideal customers
Och mycket mer
Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund
Tonys podd håller väldigt hög kvalitet och avhandlar många områden inom digital marknadsföring. Han bjuder in experter och entreprenörer och ställer de frågor som jag själv skulle vilja ställa.
Avsnitt som jag uppskattar extra mycket är de med Erik Modig, som är en väldigt bra blandning av akademisk teori och praktiskt genomförande. Avsnittet om varumärken är en av mina klara favoriter.
Growth Marketing Toolbox
Kalla mig gammal grinig gubbe, men jag har lite svårt för begreppet growth hacking och det är kanske en av anledningarna till att jag gillar Growth Marketing Toolbox; den handlar om marknadsföring, inte om ”hacking”. Men det är inte bara namnet jag gillar, utan även innehållet.
Growth Marketing Toolbox har en intressant blandning av actionorienterade avsnitt som ”How to launch a newsletter”, ”Better Facebook Ads” och hur du kan hantera negativ feedback med ”SWARM”. De har avsnitt som behandlar olika koncept där du kan lära dig om ”Content Mapping” och ”Local SEO”. En tredje typ av innehåll är rena intervjuer.
Jag föredrar det mer actionorienterade och ämnesspecifika innehållet, även om jag inser att jag kan lära mig en hel del från intervjuerna.
När du går och lägger dig ikväll, ställ dig frågan ”Vad har jag lärt mig idag?” och våga inte somna förrän du kommer på åtminstone en sak. Kommer du inte på vad du har lärt dig, varför inte somna in i sällskap med Louis, Emily eller Tony i öronen?
Om författaren: Thomas Nordén
Thomas har jobbat med produktmarknadsföring av tekniska produkter inom B2B i över 25 år, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii.
Vi kan ha världens bästa produkt, ”a better mouse trap”, men om vi inte har en grundläggande strategi för marknadsföringen så är risken stor att produkten försvinner i ”marknadsföringens bermudatriangel”.
En produktrelansering innebär att en redan existerande produkt lanseras igen, oftast med någon form av förbättring eller uppdatering. Syftet med en relansering är att återuppliva
Skillnaden mellan att lösa kritiska problem (”medicin”) och att göra förbättringar (”vitaminer”) är en viktig strategisk fråga för företag. Medicin löser akuta problem som användare
Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.
Nyhetsbrev om Marknadsföring
Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.
Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.
Ladda hem
Ramverk för marknadsföring
Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.