Hur jag använder AI som marknadsförare och konsult

Hur jag använder AI som marknadsförare och konsult

Bilden till detta inlägg är skapat med Midjourney, jag bytte ut ansiktet mot mitt och gjorde en enklare putsning i Photoshop – allt med hjälp av AI.

Det går inte att komma undan ”artificiell intelligens” (AI) – det bakas in i allt fler produkter, mjukvaror och tjänster. Men det är inte den typen av AI jag tar upp i detta inlägg, utan hur jag använder specifika applikationer för att underlätta mitt arbete som marknadsförare och konsult.

AI hjälper mig att förbättra min effektivitet och produktivitet som marknadsförare på flera sätt. Det automatiserar repetitiva uppgifter, kan analysera stora mängder data för att ge insikter, och hjälper till att skapa anpassat innehåll. Genom att använda AI kan jag fokusera på mer strategiska delar av mitt arbete, som att bygga kundrelationer och utveckla insikter.

AI är en game changer för mig, förmodligen för dig med.

Olika användningsområden av AI

I min roll som konsult och marknadsförare använder jag AI för följande huvudsakliga syften:

  • brainstorma och få uppslag till nya idéer
  • resonera och utmana mitt sätt att tänka
  • skapa och redigera innehåll, framförallt texter, men även bild
  • samla in och sammanställa information 
  • lösa specifika, ofta mer ”tekniska”, problem

Uppslag för nya idéer

Ibland är det svårt att komma igång. Man stirrar på ett vitt, tomt papper. Men har man, eller i alla fall jag, väl kommit igång så brukar tankarna flyta på. Men vad gör man när man inte riktigt tar sig ur startgroparna?  Då kan AI komma till undsättning. 

Med prompter som ”Ge mig tre uppslag på artiklar om värdebaserad prissättning” och ”Hjälp mig skapa en struktur för en 30 minuter långt presentation om marknadsföring för VD” får du snabbt innehåll som du kan jobba vidare med.

Resonera och utmana

Har du en eller flera kollegor kan du alltid fråga dem om feedback, men om du jobbar ensam eller inte ”vågar fråga” kan AI vara till hjälp. När jag inte sitter ute hos kund jobbar jag i regel ensam och då fungerar ChatGPT som en kollega.

Säg att du har en idé som du vill ha feedback på. Skriv ner den och be ChatGPT att utmana den. Jag har installerat ett tillägg till min ChatGPT som gör det möjligt att läsa innehållet på websidor, då kan jag skriva prompter som:

Använd AI för att utmana dina resonemang.

ChatGPT har inga problem med att vara öppen och ärlig, så feedbacken är ofta rak, konstruktiv men ibland lite ”jobbig”. 

Det som är så fenomenalt bra med ChatGPT är att vi kan chatta med den, vilket gör det möjligt att ställa uppföljande frågor och be om förtydliganden.

Att skapa och redigera innehåll

Att skapa innehåll är förmodligen ett av de vanligaste användningsområdena för AI.

Ett tips är att använda prompts som ger kontext – varför skriver vi denna text, var ska den användas, vem är mottagare, vilken huvudtes försöker du få fram etc.  

En prompt om värdebaserad prissättning skulle då kunna vara: ”Hjälp mig att skriva en text om svårigheterna med värdebaserad prissättning. Den ska användas på Linkedin och riktar sig till grundare och VDs på små- och medelstora företag inom högteknologisk  B2B. Jag tänker att det blir extra svårt om man som leverantör inte har koll på sin egen positionering.”

Svar från ChatGPT på en prompt om värdebaserad prissättning.

Booom… du får en text som du sedan kan jobba vidare med. För du måste jobba vidare med texten – du kan sällan ta något direkt från ChatGPT och använda i din kommunikation.

Jag brukar använda jasper.ai för att finlira i texter. Jasper är ett mer renodlat verktyg för copy och textredigering. 

Samla in och sammanställa information

Om du har ChatGPT+ så kan du aktivera betafunktionerna ”Advanced data analysis” och plugins.

Med advanced data analysis kan du laddat upp filer och be ChatGPT sammanställa dem, extrahera den viktigaste informationen etc.

Om du dessutom aktiverar plugins så kan du lägga till funktionalitet för att genomsöka andra websidor eller analysera innehållet i YouTube-filmer. Jag har använt denna funktionalitet, bland annat för att jämföra konkurrerande produkter.

Att lösa specifika problem

Betafunktioner i ChatGPT Om du jobbar med lite mer tekniska saker, t.ex. ansvarar för en sajt, så kan ChatGPT vara till stor hjälp för att lösa specifika problem.

Hur skriver man t.ex. CSS för att lägga till ett ”checkmark” på alla kolumner? Eller vad ska man använda för RegEx föra att fånga upp vissa URL:er? ChatGPT är utmärkt för detta. 

Det är dock min erfarenhet att om något av svaren inte fungerar så hjälper det att dubbelkolla med ChatGPT. ”Det du föreslog fungerade inte…” varpå du kan få till svar ”Jag ber om ursäkt, jag missade att…”

De AI-verktyg som jag använder mig av

Det kommer nya applikationer varje dag. Jag har satt samman en verktygslåda som fungerar bra för mig.

  • ChatGPT – mitt huvudsakliga verktyg för att ställa frågor och för att skapa utkast till texter.
  • AIRPM – ett chrometillägg för ChatGPT som ger dig färdiga prompter i olika katergorier som gör det enkelt komma igång.
  • Jasper.ai – ett mer renodlat textverktyg som hjälper dig att skriva och redigera texter.
  • Midjourney – en bildgenerator som hela tiden blir bättre och bättre, dels avseende kvalitet men möjligheterna till att ”art directa” bilderna så som du vill ha dem förbättras också.
  • Adobe Photoshop och Firefly – Adobes applikationer får alltmer AI i sig. I Photoshop kan du numera enkelt lägga till eller ta bort bildinformation med hjälp av prompter.     

Bilden till detta inlägg är skapat med Midjourney, jag bytte ut ansiktet mot mitt och gjorde en enklare putsning i Photoshop – allt med hjälp av AI.

Thomas Nordén, specialist på produktlanseringar och B2B-marknadsföring på Early to Rise AB

Om författaren: Thomas Nordén

Thomas har jobbat med produktmarknadsföring av tekniska produkter inom B2B i över 25 år, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii.

Relaterade inlägg

Varumärkesorientering

Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.

Nyhetsbrev om Marknadsföring

Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.

Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.

Ladda hem Ramverk för marknadsföring

Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.