”Den bästa tiden att plantera ett träd var för 30 år sedan; den näst bästa tiden är nu.”
Sådana tidshorisonter pratar vi i regel inte om när det gäller produktlanseringar, även om det kan ta 5-7 år att utveckla ett flygplan, från konceptarbete till lansering. För de flesta av oss handlar det om betydligt kortare tidsperioder.
Men även om vi har kortare tidshorisonter och mindre investeringar så ska vi inte förstås inte slarva med lanseringsarbetet. Vi har nämligen trist statistik som säger att 40-90% av alla produktlanseringar misslyckas (HBR).
Så när ska vi börja med lanseringsarbetet? Det föga oväntade svaret är: så tidigt som möjligt.
Det innebär inte att vi kan eller bör producera kampanjer och kommunikation dag 1, eftersom mycket hinner ändras under resans gång. Men vi bör fundera över lanseringsstrategin tidigt.
- Vad löser produkten för problem?
- Vilka upplever dessa problem som tillräckligt smärtsamma för att göra något åt situationen?
- Vilka andra sätt att lösa problemen måste vi förhålla oss till?
- Hur ska vi positionera vår lösning?
- Vad har vi egentligen för marknadsföringsmål med lanseringen? Hur uppnår vi dessa?
Strategiska frågor som ovan bör diskuteras och besvaras så tidigt som möjligt, gärna redan under produktutvecklingen.
Genom att systematiskt arbeta igenom dessa frågor, förslagsvis med hjälp av ett strukturerat ramverk, kan vi säkerställa att vi inte missar kritiska aspekter av lanseringsplaneringen. Ett ramverk kan också hjälpa oss att identifiera potentiella utmaningar och möjligheter tidigt i processen.
Så, om du ska lansera en ny produkt, snubbla inte på målsnöret genom att slarva med lanseringen. Skapa ett lanseringsteam och börja fundera över de strategiska frågorna så tidigt du kan. Om så inte för 30 år sedan så börja idag!

