Fokus vid din positionering

Fokusera när du positionerar dig

Att fokusera är inte helt oväntat något bra för att att få saker gjorda. Om du inte fokuserar riskerar du att bli för spretig. Detsamma gäller även vid positionering. Försöker du vara allt för för många, blir du inget för någon. Du blir lite… meh.

När företag, särskilt mindre företag med begränsade sälj- och marknadsföringsresurser, riktar sig till för många segment samtidigt är risken stor att önskade resultat uteblir. Utan ett tydligt fokus på segment och ideala kundprofiler blir din marknadsföring snabbt utspädd och du riskerar du att:

  • ha en sajt (och annan marknadsföring med för den delen) som är förvirrande. Istället för att tydligt kommunicera ett specifikt kundsegment blir din kommunikation grumlig och du talar inte någon
  • få svårt att ta marknadsandelar och går miste om de fördelar som högre marknadsandelar medför (skalfördelar, möjligheter att sätta standards etc.)
  • fylla säljarnas pipeline med lågkvalitativa leads
  • få svårare att bygga ett varumärke som inger förtroende och word of mouth

Om du kämpar med att växa kan det därför vara en poäng att se över er positionering. Måhända riktar ni er mot för många segment utan att få traction hos något?

Ta ett steg tillbaka och identifiera det mest lönsamma segmentet och fokusera sälj och marknad på detta.

När du väl har lyckats skapa en närvaro, eller ”product market(ing) fit” i ett segment kan du fortsätta att adressera andra.

Video - grunderna för positionering

 

Din positionering hänger ihop med din marknadsstrategi

Vilket segment du ska fokusera på beror på flera saker men kanske framförallt på hur lönsamt segmentet är och hur pass ”enkelt” det är att sälja till dem.

Val av segment är något som bör framgå av din marknadsstrategi.

Thomas Nordén, specialist på produktlanseringar och B2B-marknadsföring på Early to Rise AB

Om författaren: Thomas Nordén

Thomas har jobbat med produktmarknadsföring av tekniska produkter inom B2B i över 25 år, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii.

Relaterade inlägg

Varumärkesorientering

Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.

Nyhetsbrev om Marknadsföring

Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.

Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.

Ladda hem Ramverk för marknadsföring

Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.