Identifiera anonyma webbplatsbesökare med Leadinfo

Identifiera anonyma besökare med Leadinfo

Man brukar säga att endast 1-3% av din sajts besökare konverterar. Det är förstås beroende på vad du erbjuder, din målgrupp och hur din sajt är utformad. Men hur gör du med resterande 97-99%. Vad gör du med de som inte lämnar ifrån sig sin epostadress eller telefonnummer? Här kommer verktyg som Leadinfo.com in i bilden.

Du lägger förmodligen ner en hel del energi och resurser på sökmotoroptimering (SEO), sociala medier och annonsering för att få besökare till din sajt; då vill du förstås göra allt för att få utväxling på det arbetet.

Av 100 besökare så är det endast 1-3 besökare som exempelvis fyller i ett kontaktformulär eller laddar ner ett white paper. Dessa kan du fortsätta att bearbeta med e-postutskick, telefonsamtal etc. Men för att skala och bygga affärer för framtiden måste du även ta hand om de som inte konverterar. Leadinfo kan vara till hjälp.

Identifiera företag som inte konverterar

Leadinfo är ett verktyg som identifierar de företag som besöker din webbplats genom att koppla IP-adressen till en databas med företagsinformation. Leadinfo kan sedan visa företagsdata, e-postadresser och LinkedIn-profiler på ett sätt som gör det enkelt för dig att ta kontakt med företag.

Jag betonar företag här, för du vet inte vilken person eller funktion det är som har besökt din sajt.

Men om du har koll på vilka som är inblandade i ett köp av dina produkter eller tjänster så har du ändå ett väldigt bra utgångsläge.

Säg att du har en produkt där produktionschefen alltid är inblandad, ja, då kan du ju ringa upp produktionschefen på det företag som har besökt din sajt.

Och anta att din idealkundsprofil utgörs av företag inom en viss branschkod eller med ett visst antal anställda? Då kan du med hjälp av Leadinfo vaska fram ännu bättre leads att kontakta.

Med Leadinfo kan du dessutom se vilka sidor som ett företag har besökt, vilket gör att du kan vara ännu mer kirurgisk i din outreach. Du kan t.ex. välja att kontakta produktionschefen på besökande företag som har varit inne på produktsidan+prissidan+om oss.

Leadinfo är inte perfekt, men bättre än inget

Leadinfo och liknande verktyg, t.ex. Albacross, är fenomenala verktyg för att underlätta försäljningsarbetet och för att skapa insikter, men de är inte perfekta.

Med det menar jag att det är långt ifrån alla företag som matchas. Det kan du se när du jämför antalet besökare i Google Analytics med antal företag som Leadinfo rapporterar. Flera av besökarna rapporteras också komma från olika mobiloperatörer eller stadsnät.

Det är således inte perfekt, men det är bättre än ingenting, anser jag.

Hur jag använder leadinfo

Jag har använt Leadinfo under en tid nu och jag måste säga att det ger värdefulla insikter. Av någon anledning får jag ganska många besök från kommuner och andra offentliga organisationer – inte riktigt mina idealiska kunder, men det är ändå en insikt som jag kan dra nytta av.

Det finns möjlighet att automatisera mycket i Leadinfo. Plattformen erbjuder färdiga integrationer med ett flertal verktyg, inklusive möjligheten att använda Zapier. Jag har personligen kopplat ihop Leadinfo med mitt marketing automationverktyg, ActiveCampaign. Detta gör att jag med endast en knapptryckning kan skapa nya konton när de dyker upp i Leadinfo.

Jag använder också företagsinformationen från Leadinfo för att skapa en retargetinglista i LinkedIn. När jag hittar ett företag som matchar min ideala kundprofil, lägger jag till det i en målgrupp på LinkedIn.

Vill du också prova Leadinfo?

Det är enkelt att komma igång med Leadinfo. Du behöver bara lägga till några rader kod på din webbplats.

Om du är intresserad av att prova, hör av dig till mig så hjälper jag dig igång. Jag kan ge dig en 14 dagars kostnadsfri testperiod.

Thomas Nordén, specialist på produktlanseringar och B2B-marknadsföring på Early to Rise AB

Om författaren: Thomas Nordén

Thomas har jobbat med produktmarknadsföring av tekniska produkter inom B2B i över 25 år, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii.

Relaterade inlägg

Medicin eller vitamin

Medicin eller vitamin

Skillnaden mellan att lösa kritiska problem (”medicin”) och att göra förbättringar (”vitaminer”) är en viktig strategisk fråga för företag. Medicin löser akuta problem som användare

Läs mer »

Varumärkesorientering

Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.

Nyhetsbrev om Marknadsföring

Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.

Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.

Ladda hem Ramverk för marknadsföring

Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.