Jag var tidigare på en nätverksträff med marknadsförare och marknadschefer. En av mina bordsgrannar visste inte riktigt vad ”ett ramverk” var och jag tänker att det kanske är fler som undrar?
Jag är dock ganska övertygad om att du redan använder flera av ramverk, men att du kanske inte vet att det kallas ramverk?
Du kan likna ett ramverk som en byrå eller garderob där var sak har sin plats – strumpor, kalsonger, t-shirts etc. har sin plats. Det gör det lättare att sortera och att snabbt hitta rätt grejer.
Ramverk inom marknadsföring
Inom marknadsföring används olika ramverk och modeller för att planera, genomföra och utvärdera marknadsföringsinsatser.
De hjälper oss att med strategier, identifiera målgrupper, utveckla budskap, och mäta framgång på ett konsekvent och målinriktat sätt.
Inte så mycket strumpor och kalsonger…
Här är tre exempel på enkla ramverk som ofta används i marknadsföring:
- AIDA-modellen – En klassisk modell som beskriver kundens resa från medvetenhet (Awareness) till intresse (Interest), önskan (Desire) och slutligen åtgärd (Action). AIDA-modellen hjälper marknadsförare att utforma kampanjer som gradvis bygger upp kundens engagemang mot ett köp. Ett annat ramverk som fyller samma funktion är den berömda ”tratten”.
- SWOT-analys – Ett verktyg för att bedöma en organisations Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot. Inom marknadsföring används SWOT-analysen för att strategiskt utvärdera både interna och externa faktorer som påverkar marknadsföringsplanen, vilket möjliggör en mer informerad beslutsprocess.
- 4P-modellen – Även känd som marknadsmixen, fokuserar denna modell på Produkt, Pris, Plats (distribution) och Promotion (marknadsföring). Genom att balansera dessa fyra element kan vi skapa en effektiv marknadsföringsstrategi som tillgodoser kundens behov och ökar försäljningen. Det finns andra modeller som använder 7P eller 30 R, men det får bli en diskussion för ett annat nyhetsbrev.
- Ramverk för B2B-marknadsföring och produktlanseringar – Detta är mitt egenutvecklade ramverk som jag använder i alla mina klientprojekt. Det hjälper dig att jobba med vad som måste göras och hur du kan göra det. Även om jag har modeller och verktyg som jag använder i respektive del av ramverket så kan du kan själv välja verktyg och modeller som passar ditt företag och ditt arbetssätt.
Ovanstående ramverk är ett axplock av de som erbjuder strukturerade metoder för att närma oss marknadsföringsutmaningar, vilket möjliggör mer effektiva och målinriktade kampanjer.
Fördelar med ramverk
De flesta ramverk har flera fördelar, bland de mer framträdande:
- Det gör det enklare att förklara vilka frågor vi behöver besvara. Vilka företag är de vi helst vill sälja till, varför ska de köpa vår lösning, hur når vi målgruppen är några av de övergripande frågor som ramverket hjälper oss att besvara.
- Det visar hur koncept hänger ihop, från målsättning och strategi till genomförande och uppföljning.
- Det visar vad som behöver göras för att lyckas med marknadsföringen på en övergripande nivå och det går in på detaljnivå genom att koppla på modeller och verktyg.
- Det blir enklare att lära nytt eftersom ramverket hjälper oss att systematisera och effektivisera våra processer.
- Vi kan hitta flaskhalsar i vår marknadsförings- eller lanseringsprocess.
- Det hjälper oss att skapa ett gemensamt språk vilket är nog så viktigt – det finns ju en fördel om alla pratar om samma sak.
När jag började som egenföretagare och konsult så hade jag lite svårt att på ett tydligt sätt förklara mitt erbjudande – marknadsföring är ju ett väldigt stort område. Med tiden så utvecklade jag ett eget ramverk som förklarar vad som behöver göras och hur det kan göras.
Ladda ner mitt ramverk
Du kan ladda ner en beskrivning av mitt ramverk här, helt kostnadsfritt. Som mycket annat inom marknadsföring är det inte rocket science, men det skapar struktur för att jobba mer effektivt med din marknadsföring.


