Att anlita en interim product marketing manager (PMM) kan vara en strategisk lösning för företag i olika situationer. Under övergångsperioder, som när en fast PMM lämnar organisationen eller vid omstruktureringar, kan en tillfällig PMM säkerställa kontinuitet och upprätthålla viktiga marknadsföringsinitiativ.
En interim PMM kan också vara idealisk för särskilda projekt, såsom lanseringar av nya produkter eller tjänster eller vid inträde på nya marknader där specialiserad kompetens krävs.
Som interim product marketing manager (PMM) fungerar jag som en brygga mellan produktledning och potentiella kunder. Mina huvuduppgifter brukar inkludera:
Som interim PMM hjälper jag ditt företag att effektivt positionera och marknadsföra era produkter under övergångsperioder eller när specialiserad expertis behövs. De säkerställer att rätt budskap når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt, vilket bidrar till framgångsrik produktmarknadsföring och ökad försäljning.
Att anlita en Interim produktmarknadsförare (pmm) är lite annorlunda än att anlita en konsult för ett specifikt uppdrag. Den största skillnaden är främst att du anlitar mig för löpande arbete, vilket innebär längre avtalsperioder och större omfång.
Jag jobbar tätt tillsammans med er marknadsfunktion och er produktutveckling. Med utgångspunkt från mitt ramverk för produktmarknadsföring och lanseringar så säkerställer vi att arbetet blir strukturerat och heltäckande.
Beroende på vilka marknadsföringsresurser och byråsamarbeten ni har kan jag även hjälpa till att skapa och distribuera innehåll.
Jag har jobbat som PMM och marknadschef i över 25 år och har stor erfarenhet av produktmarknadsföring och lanseringar av lite mer tekniskt avancerade produkter, bland annat på Océ (numera Canon) och Tobii där jag jobbade med ögonstyrda lösningar för funktionhindrade.
För att vårt samarbete ska fungera väl behöver ni ha en produkt eller åtminstone ett väl genomarbetat produktkoncept. Jag kan hjälpa er med er SaaS-lösning, men jag har ett fokus på säljdriven marknadsföring, inte product led growth (PLG). PLG kräver kompetenser som jag inte besitter.
Vidare behöver ni har en representant från produktledning, gärna en produktchef, samt någon som representerar marknad och/eller försäljning som motparter.
Fullt stöd från företagsledningen där de aktivt stödjer och samarbetar med produktmarknadschefen är också en förutsättning för att en interimlösning ska fungera.
Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.
Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.