Early to Rise AB Logo

,

VD, du måste skapa tid för marknadsföring

VD måste prioritera marknadsföring

Som VD på ett litet företag är det svårt att få tiden att räcka till. Du jobbar förmodligen med att utveckla affären, hantera ekonomi, personalfrågor, marknadsföring och mer därtill. Det är lätt att känna sig otillräcklig och inte sällan går det många kvällar och helger till att jobba ikapp.

Då det alltid finns bränder att släcka, saker som är brådskande och kräver din uppmärksamhet så hamnar marknadsföringen lätt i skymundan. Javisst, ni gör sporadiska marknadsinsatser, men den genomtänkta och strategiska marknadsplaneringen får inte den tid och uppmärksamhet du vet den behöver.

Denna brist på fokus och långsiktighet leder dessvärre till att marknadsföringen och därmed försäljningen och varumärket blir lidande. Så vad kan du göra?

Som VD måste du prioritera marknadsföringen

Om du ansvarar för marknadsföringen finns det dessvärre inga genvägar – du måste helt enkelt avsätta tid. Om du inte gör det är risken stor att ni bland annat:

  • inte kommunicerar med de kundgrupper som har ett problem vi kan lösa utan vi springer på ”allt som rör sig”
  • inte lyckas visa hur er produkt skapar nytta
  • inte når ut genom bruset
  • tappar affärer till konkurrenterna
  • inte bygger varumärket (positionering, kännedom och upplevelse)

Säg att ett säljbesök kostar 10 000 kr; arbetstid för prospektering, förberedelse, genomförande och uppföljning av mötet, marknadsföring för att få till mötet etc. Då vill det till att säljarna gör besök hos de företag som har ett problem som ni kan lösa med era produkter. Det vill sig också att säljarna pratar med rätt funktioner, eller beslutsfattare som är inbladnade i köpcykeln – inte enbart de som måste säga ”ja”, men även de som också kan säga ”nej”.

Genom att arbeta igenom er segmentering, definiera era ideala kundprofiler och buyer personas har ni kommit långt. Genom att identifiera hur er produkt eller tjänst levererar nytta har ni kommit ännu längre.

Jag vet att det är viktigt, men jag hinner inte göra det.

Jag höll en utbildning för en grupp VDs, där en av dem sade: ”Jag vet att det är viktigt, men jag hinner inte göra det.”. Men vad kostar det i tid, pengar och förlorade möjligheter att inte göra detta? Vad kostar det i förlorade affärer att inte fokusera marknadsföringen och försäljningen på de företag och beslutsfattare som är mest sannolika att köpa?

Att jobba med segmentering, att definiera sina ideala kundprofiler (ICP) och buyer personas behöver inte vara ett tremånadersprojekt. Du kommer väldigt långt genom att bara prata igenom dessa frågor med dina medarbetare och ledningsgrupp.

Vad kan du göra för att åtgärda denna situation? Börja med ett första steg.

Done is better than perfect. Som marknadsförande VD behöver du inte göra allting på en gång. Börja att jobba med ett område, få upp momentum och bygg vidare på vad du har.

  • Se till att du har en tydlig förståelse för din målmarknad och dina kunder. Börja med att segmentera marknaden och hitta era idealkundprofiler (ICP). Hos era idealkundprofiler, vilka roller och funktioner behöver ni nå?
  • Arbeta med ditt budskap – vilka är de viktigaste punkterna du vill förmedla? Om du vet vilka företag du vill nå, era idealkundprofiler och de roller du behöver påverka så blir det oändligt mycket enklare att skapa budskap som uppmärksammas och uppskattas. Genom att koppla på er produkts värdelogik kan ni också förklara hur era produkter skiljer sig från konkurrenternas och därmed ökar era chanser till framgång. Att ha en tydlig positionering underlättar enormt för att utforma era budskap.
  • Bestäm vilka kanaler du ska använda för att nå din målgrupp. Detta kopplar också tillbaka till att veta vilka företag och roller ni behöver påverka. Genom att ha en uppfattning om vilka ni behöver nå blir det också lättare att lista ut var dessa inhämtar information och i vilket format; text, bild, video etc. Du kan inte vara på alla kanaler samtidigt, särskilt inte om du har begränsat med tid och resurser, så välj så många som du faktiskt kan hålla uppdaterade med rätt innehåll och format.

Ovanstående är några av de områden du bör ha koll på för att kunna jobba mer strukturerat med er marknadsföring.

Om vi tar den första punkten, att skapa en tydlig bild av målmarknaden och era kunder, så kan den brytas ner till mindre beståndsdelar. Att beskriva de roller och funktioner som du behöver påverka, till exempel. Du behöver inte avsätta en hel vecka för att skriva buyer personas för precis alla roller och funktioner. Många gånger kommer du långt om du delar upp rollerna i ”användare”, ”användarens chef” och ”C-level”; tre olika personas.

Ta en av dessa och brainstorma vilka arbetsuppgifter de har, deras funktionella ”jobs to be done (jtbd)”. Dokumentera dessa jobs to be done och, tadaaaa, du har kommit igång. Vid ett annat tillfälle kan du fylla på med de friktioner de vill undvika. Boom, ett steg längre. Vid en annan session kan du beskriva vilka fördelar de vill uppnå. Se där, nu har du helt plötsligt en enkel persona som du kan använda i er marknadsföring. Gör samma sak för era andra personas.

Det behöver inte vara perfekt, bara du börjar

Det jag försöker säga är att det inte finns något ”korrekt sätt att jobba”, men genom att börja tänka igenom marknadsföringens olika pusselbitar och dokumentera dem så bygger ni så sakteliga upp insikter och kunskaper som kommer att förbättra er marknadsföring.

Ett sätt du kan frigöra tid och resurser är att börja arbeta med marketing automation. Då kan du standardisera och automatisera återkommande kommunikations- och marknadsföringsprocesser och samtidigt som du frigör tid får du även möjligheter att skala upp dina aktiviteter, dygnet runt, alla dagar i veckan.

Jag hinner ändå inte

Jag hör vad du säger, men jag hinner inte ens med detta, kanske du säger. Om det är fallet så måste du se till att välja bort några av dina arbetsuppgifter så att du hinner fokusera på marknadsföring eller så behöver du anställa eller ta in extern hjälp.

Nyhetsbrev om marknadsföring

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev och få uppdateringar om marknadsföring, försäljning och annan praktisk information som kan få ditt företag att växa.

Jag respekterar din integritet och du kan när som helst avprenumerera från detta nyhetsbrev. Jag kommer aldrig att spamma dig. 

Relaterade inlägg

Populära inlägg