Early to Rise AB Logo

,

Marketing Automation för små och medelstora företag

Marketing Automation för små- och medelstora företag

Marketing automation är ett sätt att effektivisera marknadsföringen och försäljningsarbetet. Skapa e-postslingor, fånga in leads via formulär, spåra besökare på er sajt och mer med hjälp av marketing automation. Det fina i kråksången är att det finns lösningar som passar oss småföretagare – de är kraftfulla, enkla att använda och behöver inte kosta skjortan. Men det räcker inte med ett verktyg – processer och innehåll måste också vara på plats.

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation handlar, lite som namnet skvallrar om, att automatisera marknadsföringsaktiviteter som e-postkampanjer, lead nurturing och kundlojalitetsprogram. Det gör det möjligt för företag av alla storlekar att spara tid och resurser genom att standardisera och effektivisera sina marknadsföringsprocesser.

Ett typiskt case när man kan använda marketing automation är för att bygga en e-postlista och skicka ut nyhetsbrev. Med hjälp av ett marketing automation-verktyg kan du skapa ett formulär för att samla e-postadresser och sedan kan du skicka ut nyhetsbrevet automatiskt. Det är bland annat så som jag använder MA i mitt företag.

Vad kan du använda Marketing Automation till?

Användningsområdena för automatiserad marknadsföring är nästan obegränsade. Du kan använda den för att skapa automatiserade e-postkampanjer, spåra kundernas beteende på sajten eller hur de integrerar med dina e-postutskick, segmentera din målgrupp och skräddarsy innehållet för varje segment, skicka personliga meddelanden, dela innehåll på sociala medier, mäta kampanjernas framgång och mycket mer.

Några typiska användningsområden för marketing automation är:

  • Spåra besökares beteende på sajten (du kan dock inte veta vem som gör vad förrän din besökare fyller i ett formulär – det är först då du kan spåra på individnivå).
  • Skicka automatiserade e-postkampanjer: Med marketing automation kan ett litet företag automatiskt skicka personaliserade e-postmeddelanden till sina kunder och leads baserat på deras beteende och intressen. Detta kan inkludera välkomstmeddelanden för nya prenumeranter, uppföljningsmeddelanden efter en köp eller annat engagemang, och erbjudanden för att föra kunderna tillbaka till företagets webbplats.

  • Hantera sociala mediekonton: Marketing automation kan också användas för att automatisera och schemalägga inlägg på företagets sociala mediekonton. Det kan hjälpa ett litet företag att spara tid och hålla sina konton aktiva utan att behöva lägga mycket manuellt arbete i det.

  • Lead Scoring, dvs. poängsätta sajtens besökare baserat på deras beteende är nära förknippat med att spåra besökarens beteende. Många företag skickar iväg sina leads till säljarna så fort någon fyller i ett formulär. Innan du skickar iväg leads till säljarna kan det vara bra att kvalitetssäkra leadsen. Någon som besöker en produktsida, tittar på priser, tittar på en video och laddar ner ett produktblad är förmodligen ett mer intressant lead än någon som besöker er förstasida och laddar ner ett produktblad. Med lead scoring kan du också dra av poäng, t.ex. är någon som besöker karriärssidan inte så intressant för säljarna, däremot för HR.
  • Nedladdningar och funnels. Många företag använder så kallade ”lead magnets” för att samla in kontaktuppgifter från besökare. Genom att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter så får besökaren ett white paper, anmälan till ett webinar, en checklista, tillgång till en film eller något annat som besökaren värdesätter. Detta levereras ofta via e-post och kan automatiseras med marketing automation. Att skicka ett white paper eller en pdf är ju bara ett steg, du kan ju lägga till andra utskick, baserat på vad som har laddats ner, vem som laddar ner det och hur de interagerar med dina e-postutskick. I sin allra enklaste form kan du känna av om någon faktiskt öppnar ditt e-postutskick och klickar på en länk för att ladda ner något. Om detta inte sker inom ett par dagar kan du skicka ut en påminnelse, också helt automatiskt.
  • Anpassa innehållet på din sajt. Lite mer avancerade marketing automationlösningar gör det möjligt att anpassa innehållet på din sajt baserat på vem som besöker den. För de flesta småföretagare är detta överkurs.
  • De flesta marketing automationverktyg värda sitt salt har en inbyggt CRM-lösning så att du kan hålla koll på prospekt och kunder, både på företagsnivå och på individnivå.
  • Många marketing automationverktyg har även stöd för att bygga ”pipelines”, dvs. flöden för hur du tar prospekt genom hela säljprocessen, som ger ökad spårbarhet och kontroll. Som extra lök på laxen kan du automatisera delar av denna process. Till exempel kan du omvandla ett prospekt till ett marketing qualified lead (mql) baserat på information som du samlar in och automatiskt flytta över det till nästa steg i processen och skicka ett meddelande till ansvarig säljare.
  • Koppla ihop med andra system. Många gånger finns det färdiga kopplingar i marketing automationverktyget till andra tjänster, såsom Zoom, LinkedIn, Facebook, kalenderbokningar eller andra affärssystem. I de fall det inte finns färdiga integrationer kan du i regel koppla ihop dina olika verktyg med tjänster som Zapier eller Integromat.

Vilka är fördelarna för små och medelstora företag?

Fördelarna med automatiserad marknadsföring för små och medelstora företag är uppenbara – de kan spara tid och resurser genom att standardisera och effektivisera sina marknadsföringsprocesser.

Genom att effektivisera och standardisera blir det också enklare att mäta och följa upp vad som fungerar, eller vad som inte fungerar för den delen. Det gör det lättare att bygga relationer med dina befintliga och potentiella kunder.

En annan stor fördel är att det kan stärka ditt varumärke. Eftersom mycket automatiseras så kan du snabbt agera på kundernas beteende, oavsett när de besöker din sajt eller interagerar med den. Det innebär i praktiken att du har en ”säljassistent” som jobbar 24 timmar om dygnet.

För oss som jobbar ensamma eller på väldigt små marknadsavdelningar kan marketing automation vara ett sätt att skala upp vårt arbete – du behöver ju endast skapa ett flöde en gång och sedan kan det återanvändas. Detta kan också frigöra mer tid för andra aktiviteter.

Undvik mina misstag

Jag kom i kontakt med marketing automation första gången för cirka 15 år sedan när jag jobbade som marknadsansvarig på Tobii Dynavox. Jag blev ”kär” i funktionerna som verktyget, i mitt fall var det Marketo, kunde erbjuda. Det jag inte riktigt tänkte på då var att tekniken endast är en del av lösningen. Andra stora delar som dessvärre inte fanns på plats var:

  • Processerna – vem och hur ska vi jobba med verktyget? Det behöver inte nödvändigtvis vara någon som jobbar 100% med MA, men det bör ändå finnas någon som ansvarar för verktyget, eventuella integrationer och att sätta upp processer för hur det ska användas.
  • Innehållet – för att marketing automation ska fungera behöver du ha innehåll att använda på sajten, i e-postflöden och som lead magnets. Och innehållet behöver även anpassas efter kundens köpresa, men mer underhållande och utbildande innehåll i början av köpresan för att sedan bli mer produkt- och säljorienterat mot slutet.

Om inte teknik, processer och personal och innehåll finns på plats kan det bli mycket svårt att få utväxling på investeringarna i marketing automation. För min del blev investeringen i Marketo inte mycket mer än ett väldigt dyrt Mailchimp som användes sporadiskt.

Att använda en automatiserad marknadsföring

Att du kan göra så mycket med MA är både en välsignelse och en förbannelse. Det är nämligen lätt att vilja göra allt på en gång. Men allt måste inte vara 100% precis överallt för att du ska komma igång. Du kan börja avgränsat och i liten skala; vänta med lead scoring, avancerade säljtrattar av och personalisering av din sajt etc.

Varför inte börja med att smyga igång med ett nyhetsbrev? Då räcker det med ett anmälningsformulär, en design av nyhetsbrevsmall, ett sätt att avanmäla sig från nyhetsbrevet och självklart innehållet till det första nyhetsbrevet. Men sedan är du igång.

Vad ska du välja för verktyg?

Det finns marketing automationverktyg så att det räcker och blir över. Många har samma grundfunktionalitet, men med olika specialiseringar. Annat som kan skilja dem åt är storleken på databasen (hur många kontakter du kan ha), antalet användare, om det installeras i molnet eller centralt, integrationer mot andra system etc.

Det finns några stora bjässar som Hubspot (som för övrigt har en galet bra blogg), Marketo, Eloqua, Adobe m.fl.

Om du vill ha något enkelt och kostnadseffektivt men ändå väldigt kraftfullt rekommenderar jag ActiveCampaign – det är vad jag använder på Early to Rise.

Jobbar du som säljchef eller som marknadsförare på ett litet bolag och vill bolla tankar och idéer kring marketing automation, tveka inte att höra av dig.

Nyhetsbrev om marknadsföring

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev och få uppdateringar om marknadsföring, försäljning och annan praktisk information som kan få ditt företag att växa.

Jag respekterar din integritet och du kan när som helst avprenumerera från detta nyhetsbrev. Jag kommer aldrig att spamma dig. 

Relaterade inlägg

Innehåll

Populära inlägg