SEO eller annonsering ii?
Det finns två typer av trafik till din sajt eller webshop – organisk trafik och betalt trafik. För att få organisk trafik kan vi jobba
Med sökordsannonsering (PPC) når du snabbt dina målgrupper med relevanta annonser anpassade efter var de befinner sig i sin köpresa. Du betalar endast när någon klickar på, eller ser, din annons och alltid till en förutbestämd budget. Bäst är att använda sökordsannonsering tillsammans med sökmotoroptimering.
Sökordsannonsering är ett vitt begrepp som innefattar textannonsering, bildannonsering och videoannonsering. För att få dina annonser att visas måste du betala, antingen per klick eller per visning.
Det kommer allt fler plattformar att annonsera på, men de största och viktigaste för dig som jobbar inom B2B är förmodligen LinkedIn, Google, YouTube och eventuellt Bing. Vilka du väljer att annonsera på beror på ditt syfte och var dina målgrupper befinner dig.
Till skillnad mot sökmotoroptimering, som du inte betalar något för men som tar lång tid att se resultat för, är sökordsannonsering omedelbar.
Det finns många fördelar med att använda sökordsannonsering i din marknadsföring. Några av de främsta är:
Nedanstående är inte direkt nackdelar, men om du inte tänker till och gör ett ordentligt grundarbete kan du uppleva följande ”nackdelar”.
Något förenklat fungerar sökordsannonsering som en auktion. Du kan dock inte få dina annonser att visas enbart genom att betala mer.
Vad du faktiskt betalar för ett klick påverkas även av Quality Score (QS). Ditt bud multiplicerat med ditt quality score utgör så kallad Ad Rank. Det är sedan din AdRank jämfört med näst bästa konkurrerade annonsörens AdRank som bestämmer hur mycket du betalar per klick. Det låter krångligare än vad det är.
Ett räkneexempel: Annonsör A har ett max bud på 2 sek och ett Quality Score på 10, vilket ger en AdRank på 20. Annonsör B har en AdRank på 16. Annonsör A rankar mao. bättre än annonsör B. Annonsör är beredd att betala 2 sek per klick, men behöver endast betala annonsör B’s AdRank/Annonsör A’s Quality Score=1,6 sek.
| Annonsör | Bud (CPC) | Quality Score | AdRank | Position | Verklig CPC |
|---|---|---|---|---|---|
| A | 2,0 | 10 | 20 | 1 | 1,6 |
| B | 4,0 | 4 | 16 | 2 | 3,0 |
| C | 6,0 | 2 | 12 | 3 | 4,0 |
| D | 8,0 | 1 | 8 | 4 | Lägsta bud |
Quality Score (QS): påverkas av de nyckelord du vill synas för, annonsutformning och hur din landningssida är utformad. Du måste se till att annonsen, sökord och landningssida hänger ihop.
AdRank= Bud x Quality Score. AdRank påverkas även av tillägg till annonser, så kallade ad extensions som ger dina annonser mer funktionalitet och gör att de syns tydligare.
Verklig kostnad per klick (CPC)=AdRank hos annonsören under dig, delat med ditt quality score.
När du väl har satt upp ditt Adskonto och skapat annonser är då det riktiga spännande arbetet börjar. Du måste hela tiden optimera annonstexter, nyckelord, segmentering, landningssidor för att förbättra din Quality Score och AdRank.
Allt detta görs med stöd av data, eftersom Google Ads och Analytics ger dig information om vad som fungerar, inte fungerar, när, för vem etc.
Du måste även ta hänsyn vad dina konkurrenter gör, eftersom det påverkar hur pass väl du står dig i konkurrensen om olika söktermer.
Jag ska vara ärlig och säga att det inte är alldeles enkelt att komma igång med Google Ads, det finns många inställningar, parametrar och taktiker att hålla koll på. Kanske har du någon tekniskt kunnig på företaget som kan mantla denna roll, annars hjälper jag dig gärna.
Jag är certifierad Google Ad Partner.
Det finns två typer av trafik till din sajt eller webshop – organisk trafik och betalt trafik. För att få organisk trafik kan vi jobba
Se över era interna länkar och förbättra upplevelsen, SEO och trafiken till er sajt.
Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.
Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.
Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.
Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.