Marknadsföring och lanseringar är inte rocket science. Men det betyder inte att det är enkelt. Det finns ju väldigt många rörliga delar som vi måste hålla koll på.
Och det blir ju särskilt svårt om du är ensam marknadsförare som ska göra allt på marknadsavdelningen. Eller om du är vd som hanterar marknadsföringen utöver dina andra arbetsuppgifter.Det blir lätt att vi gör en massa saker, men vi får inte önskat resultat.
Det är här jag kommer in. Jag hjälper vd och ensamma marknadsförare på små och medelstora business-to-business-företag med planering och genomförande av marknadsaktiviteter.
Genom ett beprövat ramverk skapar vi struktur och kontroll, så att rätt saker blir gjorda (vid rätt tidpunkt). Det gör att marknadsföringen blir ett stöd för affären – inte bara ännu en punkt på att-göra-listan.
Genom att samarbeta med mig och Early to Rise slipper du att gå till ”fina byrån i stan” för att få hjälp med:
Som entreprenör, VD eller ensam marknadsförare på mindre företag och startups har du inte alltid tid, personal, kunskap eller erfarenhet att jobba effektivt med marknadsföring.
Jag anser att bra marknadsföring inte behöver vara särskilt komplex eller kostsam. Med rätt samarbetspartner som fokuserar på praktiskt nytta kommer du långt, även med begränsade insatser.
Företaget drivs av mig, Thomas Nordén. Med över 25 års praktisk erfarenhet av produktmarknadsföring, med allt från produktlanseringar, kampanjer, annonsering, mässor etc. hjälper jag dig att ta fram de verktyg som dina säljare vill ha och kommer att använda.
Jag är Civilekonom med en magisterexamen inom marknadsföring och kommunikation. Det som gör mig unik är att jag hanterar både teori och praktik.
Jag diskuterar lika gärna strategier som att jobba med att bygga annonskampanjer i LinkedIn.
Jag är barnsligt förtjust i digitala verktyg och AI och testar ständigt nya lösningar. Ibland är de användbara, i sämsta fall har jag lärt mig något.
Det kan vara svårt att köpa in marknadsföringstjänster, särskilt om du är ovan.
Jag har dock en ödmjuk och och bjussig attityd som jag tror många uppskattar. Jag delar gärna med mig av mina kunskaper och erfarenheter inom digital marknadsföring och kommunikation på ett avslappnat och prestigelöst vis.
För att det ska bli extra enkelt att samarbeta har jag tagit fram några principer som jag försöker följa. Jag har märkt att de gör det lättare att både ge ris och ros.
Jag arbetar dedikerat med uppdrag, antingen under en specificerad tidsram eller löpande som en del av ditt team. På så vis bygger jag en djup förståelse för era utmaningar, målsättningar, verksamhet och varumärke.
De flesta engagemang bygger på mitt ramverk för marknadsföring och lanseringar som ger struktur och är en bra plattform för kunskapsöverföring till din organisation.
Det här är verkligen en "det beror på"-fråga som till stor del handlar om vad du vill åstadkomma och vilka interna resurser ni har hos er.
Jag har skrivit ett inlägg som just handlar om fördelarna respektive nackdelarna med att jobba med en liten byrå och att jobba med en stor.
Fördelarna att jobba med mig är dock flera:
Även om det finns stora likheter mellan B2B och B2C så har jag valt att fokusera på B2B. Jag fokuserar på B2B-marknadsföring för att:
Detta sammantaget gör att vi som säljare behöver lägga ner mer tid och energi för varje affärs. Det innebär också att vi kan satsa mer marknadsföringspengar för varje ny kund.
Med detta sagt så hjälper jag emellanåt kunder som har ett mer B2C-fokus, men då är det i regel i små avgränsade projekt.
Jag hjälper små och medelstora B2B-företag med produktmarknadsföring och med ett specialfokus på lanseringar.
Det som gör mig lite unik är att jag har praktisk erfarenhet av detta som "beställare" och att jag jobbar med strategi och utförande. Vi kan jobba med er positionering likväl som att snickra kampanjer i LinkedIn.
Ja, det finns en hel del som inte ingår i mitt erbjudande:
Även om jag inte jobbar med ovanstående så har jag flera kompetenta personer i mitt nätverk som jag gärna rekommenderar för ovanstående.
Det tråkiga svaret är att "det beror på". Kostnaden varierar med typen av uppdrag, produktens och köpresans komplexitet, men påverkas även av era kunskaper och resurser.
Många av mina klienter väljer att köra Marketing as a Service (MaaS) där de anlitar mig 1-2 dagar i månaden. Det ersätter inte att anställa en egen marknadsförare på heltid, men om du inte har någon som jobbar med dedikerat med marknadsföringen så kommer du märka stora förbättringar.
Andra uppdrag sker på löpande räkning där priset varierar mellan 1595-1995 kr/h.
Jag har angivit priser och prisspann under respektive tjänst.
Det råder ingen brist på konsulter som är duktiga på delar av "hantverket", till exempel annonsering på Google eller textproduktion. Det är dock min uppfattning att många saknar den affärsmässiga erfarenheten som jag har efter 25 år som marknadsförare.
Även om du kan hitta de som är objekivt vassare än vad jag är på exempelvis annonsering på LinkedIn så uppskattar många av mina klienter den bredd och det djup som jag erbjuder. Och glöm inte att jag har ett nätverk av "experter" när jag själv inte räcker ändå i mål.
Men sedan finns det några byråer som jag ser som mina konkurrenter, eller branschkollegor (vi brukar stötta varandra på LinedIn). Dessa är bland andra grown.se, contitude.se och smarkify.se. Dessa är fullservicebyråer, men jag vågar nog påstå att jag är snäppet vassare på B2B-marknadsföring med fokus på produktlanseringar.
President Benjamin Franklin lär ha sagt: ”Early to bed, and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise.”
Jobbar du hårt så kommer det att löna sig.
Ted Turner, som bland annat skapade tevekanalen CNN, tog Franklins ordspråk ett steg ytterligare: ”Early to bed, early to rise, work like hell and advertise.”
För oss som jobbar med digital marknadsföring passar ju ”advertise” bra då sökordsannonsering och annonsering utgör en stor del av vårt arbete. Men jag saknar en viktig del – optimering, bland sökmotorsoptimering och konverteringsoptimering. Men optimering handlar också om strategier och att förenkla sälj- och köpprocesser så att de kan skala.
Jag tänker inte vara sämre än Franklin och Turner så jag myntar: ”Early to bed, early to rise, work like hell, and optimize.”
Ladda ner mitt excelark med en intern undersökning av varumärkesorientering. Det kan vara intressant som diskussionsunderlag.
Vill du ha praktiska tips om hur du kan bli en bättre marknadsförare – anmäl dig till mitt nyhetsbrev.
Det kommer ut cirka en gång per månad och du kan avanmäla dig när som helst.
Ladda ner mitt ramverk för marknadsföring som PDF. Jag använder det i stort sett alla de projekt jag jobbar med – jag tror att du kan få nytta av det med.