Du har förmodligen inte tid eller resurser för att slarva med marknadsföring och försäljning – du har säkert annat du behöver göra. Särskilt om du är ensam på marknadsavdelningen eller om du hanterar marknadsföringen vid sidan om dina ordinarie arbetsuppgifter.
Effektiv marknadsföring handlar om att hitta och engagera de företag och individer som mest sannolikt kommer att värdera det du erbjuder och som du kan förse med tjänster och produkter. Här kommer hur du definierar din ideala kundprofil (ICP) och skapar buyer personas in, de gör din leadgenerering och outreach mer träffsäker. Faktum är att jag skulle säga att de är förutsättningar.
Och här är en lite tråkig del, även om du har dem definierade så krävs det ändå en hel del arbete med att nå ut till dem.
Ideala kundprofiler (ICP) och buyer personas ar nyckeln till framgång
En förutsättning för att bygga en stark position på marknaden är att förstå precis vem man riktar sig till. Det handlar inte bara om demografi eller ”firmograhpics”, utan snarare om att definiera de företagstyper som kommer att gagna mest av ditt erbjudande. Inom dessa organisationer finns det sedan specifika roller eller personer som sitter med problem som du förhoppningsvis har lösningen på. Dessa personer är era buyer personas.
Men även om du har noga utmejslade ICP:er och buyer personas, kan det vara tidskrävande och komplicerat att faktiskt hitta dessa personer och organisationer. Lyckligtvis finns det verktyg och plattformar såsom LinkedIn Sales Navigator, Apollo.io och Vainu.com, som effektiviserar denna process.
Hur du identifierar och håller koll på potentiella köpare
När du väl har identifierat de företag och personer som matchar din ICP och buyer personas måste du ha ett system för att spåra och hantera alla möjliga leads. Dedikerade verktyg som Apollo.io, Evaboot eller Dripify kan göra jobbet mycket enklare, men i början kan även ett CRM-system, eller för att hålla det så enkelt som möjligt, ett kalkylark i Google Sheets tjäna samma syfte.
Det är lätt att fastna i verktygsträsket, så mitt råd är att starta smått. Jag själv började med en gratisversion av Apollo.io, där jag skickar kontakterna vidare till Google Sheets för vidare bearbetning.
Jag har även installerat Leadinfo som visar vilka företag som har besökt min sajt och så kan jag undersöka om de ingår i min idealkundsprofil eller inte.
I Google Sheet har jag några statuskolumner där jag håller koll på min ”outreach” på LinkedIn. Har jag besökt buyer personas profil? Har jag kommenterat något de har skrivit? Har jag börjat att följa dem? Har jag skickat dem ett meddelande etc.
Min målsättning är att de ska bli så pass intresserade av mig och mina lösningar att de kontaktar mig eller laddar ner mitt ramverk för 2B-produktmarknadsföring och lansering. Det är första steg för att visa vad jag kan så att de, när de väl vill jobba med sin produktmarknadsföring eller planera en produktlansering åtminstone kontaktar mig för råd.
Sammanfattning
Allt börjar med att du definierar din ideala kundprofil och buyer personas. Detta är grunden som hela din marknadsföringsstrategi kommer att stå på. Och oavsett vilka fancy verktyg du använder dig av, så är det denna grundläggande förståelse för vem du riktar dig till och vad de behöver som kommer att göra störst skillnad för ditt företags framgång.
Försök att vara pragmatisk i ditt tillvägagångssätt, visa empati, var lösningsorienterad. Använd ett klart och direkt språk utan jargong – för herre min je, vad det finns mycket floskler på företags sidor och e-post. Jag säger inte att jag är perfekt, långt ifrån.
Genom att dela med dig av ditt kunnande – lättillgängligt och transparent – etablerar du dig själv och ditt varumärke enklare som en trovärdig expert inom ditt fält.
Ta steget idag – definiera din ICP och börja bygg den riktiga vägen mot en mer målinriktad och framgångsrik marknadsföring och försäljning.
Vill du veta mer?
Vill du snacka mer om min process och de verktyg jag använder, hör gärna av dig. Lättast brukar vara att du hittar en tid i min kalender.

