Early to Rise AB Logo

Excelhack för marknadsförare

Excel för marknadsförare

Excel är galet brett och det finns flera sätt att lösa en och samma uppgift. Jag har under mina år som marknadsförare hittat några favoritverktyg och formler som underlättar enormt.

Under mina år som marknadsförare har jag funnit mig själv jobba med återkommande uppgifter som har med adresslistor att göra, att hitta och ta dubbletter, att sammanfoga information etc. Nedanstående filmer hjälper dig att jobba mer effektivt med sådant som ofta landar på markandsförarens bord.

[ux_text visibility=”hidden”]

Som marknadsförare, särskilt om du jobbar med ”digital marknadsföring”, använder du med stor sannolikhet Excel. Du gör rapporter och sammanställningar, du analyserar utfall av annonsering och kampanjer, eller du kanske genererar “egen data”, t.ex. utm-parametrar eller kombinationer av olika termer. Så är det åtminstone för mig.

Excel är ju så otroligt stort och jag kan knappt en bråkdel av vad Excel erbjuder. Men som marknadsförare har jag hittat några funktioner som jag återkommer till nästan varje gång jag använder programmet. De underlättar mitt arbete något enormt, så jag tänkte dela med mig några av mina favoriter. I skrivande stund råkar de vara sju exceltrix.

Egentligen är detta en lite missvisande titel. Det är nämligen så att tipsen går att använda även om du inte är marknadsförare.

Disclaimer

  • Jag är inte ett stort fan av Microsoft, utan jag är mer en mackille, men just officepaketet slår Apples motsvarighet. Det jag visar är således på en mac, men du kommer att kunna använda dem på en PC med.
  • Jag använder ett svenskt Excel, vilket kan ställa till det när jag googlar efter lösningar eftersom de flesta instruktionsfilmer är på engelska, men jag kommer att ge dig en länk som översätter funktioner från engelska till svenska.
  • Excel är enormt stort och det finns oftast flera sätt att åstadkomma något. Jag utger mig inte för att komma med den bästa lösningen, utan jag visar dig det som fungerar för mig. Mitt fokus är alltid på att ”get shit done”, vilket ibland innebär att jag inte använder de mest eleganta lösningarna.

Innehåll

[/ux_text]
[scroll_to title=”excelhack1″ link=”excelhack1″ bullet=”false”]

Excelhack #1

Dela upp en cell i flera

Du får en tabell med celler som innehåller fler beståndsdelar, som du behöver dela upp. Ett vanligt fall är när för- och efternamn står i samma cell, men du behöver dela upp det i två separata kolumner för att importera det till ditt CRM-system.

Det ordnar du enkelt med funktionen “snabbfyll”.

[ux_video url=”https://vimeo.com/544514034″]

[scroll_to title=”excelhack2″ link=”excelhack2″ bullet=”false”]

Excelhack #2

Sammanfoga celler

Detta är lite av motsatsen till tips #1. Här vill du sammanfoga information från olika celler till en och samma cell. Kanske behöver du lägga ihop för- och efternamn till en cell? Jag använder sammanfoga när jag bygger länkar med UTM-parametrar. Hör av dig om du vill ha min “UTM-builder” i Excel.

[ux_video url=”https://vimeo.com/544889191″]

[scroll_to title=”excelhack3″ link=”excelhack3″ bullet=”false”]

Excelhack #3

Hitta dubbletter med villkorsstyrd formattering

Hur ofta får du inte en lista med e-postadresser, deltagare eller annat och du behöver se om det finns några dubbletter? Visst, du kan sortera listan, vilket gör det enklare att se om någon post upprepas. Ett annat är att använda filter som markerar dubbletter.

[ux_video url=”https://vimeo.com/545350156″]

[scroll_to title=”excelhack4″ link=”excelhack4″ bullet=”false”]

Excelhack #4

Matcha tabeller och listor med filter

Detta är en variant på #3. Säg att du har haft ett webinarium eller ett event där du har en lista med de som har anmält sig och en annan lista med de som kom. Med dubblettfiltret hittar du lätt matchningar i listorna och kan på så vis göra din rapport mycket snabbare.

[ux_video url=”https://vimeo.com/547067749″]

[scroll_to title=”excelhack5″ link=”excelhack5″ bullet=”false”]

Excelhack #5

Matcha och kombinera data med funktionen LETARAD

Du har två listor, låt oss säga en med dina annonsgrupper från Google Ads och kostnaden för respektive grupp. Sedan har du en annan lista med annonsgrupper och antal konverteringar. För att räkna ut kostnad per konvertering hade det varit utmärkt om kostnad och antal konverteringar fanns i samma tabell. Det fixar du lätt med funktionen LETARAD.

[message_box bg=”#hex or http://imageurl” text_color=”light”]

Jag har precis lärt mig formeln XLETARAD som är snäppet vassare än LETARAD. Jag kommer att göra en kort film om den inom kort.

[/message_box]

[ux_video url=”https://vimeo.com/547067709″]

[scroll_to title=”excelhack6″ link=”excelhack6″ bullet=”false”]

Excelhack #6

Finare fel med OMFEL

För flera av mina kunder gör jag månadsvisa sammanställningar och analyser av deras annonsering. Givetvis använder jag Excel till mycket av arbetet. Ibland händer det att jag dividerar ett tal med 0 och det går ju inte. Excel visar sitt hemska ”#DIVISON/0!”. Om du bäddar in din formel i ett förlåtande OMFEL så kan du välja att visa något annat, eller ingenting, istället för excels standardfelmeddelande.

[ux_video url=”https://vimeo.com/551339870″]

[scroll_to title=”excelhack7″ link=”excelhack7″ bullet=”false”]

Excelhack #7

Kombinera ord och fraser

Detta är inte så mycket ett hack som en länk till en excelfil jag hittat online. Jag jobbade med en kampanj där jag behövde skapa varianter av ord och fraser; tjänst+produkt+ort. Det blir snabbt väldigt många versioner.

Som tur är hittade jag ett excelark som gör just detta.

Det är bara att mata in de termer du vill kombinera så spottar excelsnurran ut alla kombinationer.

Det kanske kan vara användbart om du ska spåna fram en slogan eller tagline.

Combinations Generator Excel Template – Free

[ux_video url=”https://vimeo.com/582958692″]

Relaterade inlägg

Populära inlägg