Äg din egen kommunikationskanal

Äg din kommunikationskanal - epost

Facebook, Twitter, LinkedIn och andra plattformar har verkligen sina fördelar, särskilt om du annonserar på dem. Plattformarna har ingående data om användarna vilket gör att du kan rikta in din marknadsföring och bli specifik i vem du riktar dig till, när och med vilket budskap. Men sociala medier (SoMe), och Google med för den delen, medför också en affärsmässig risk – de kan när som helst ändra förutsättningarna.

Tidigare var det relativt enkelt att nå ut till nya målgrupper med organiska inlägg. Detta har blivit mycket svårare nu då allt fler plattformar vill att vi ska annonsera för att få spridning.

Typen av innehåll som tillåts begränsas också, även om vi annonserar. En av mina kunder säljer datorer från ett ”fruktföretag” och erbjuder även auktoriserad service. Google tillåter inte att företag annonserar för datorservice, vilket kan vara ok eftersom det finns så många fuffensföretag inom det området. Men det har hänt att annonser för datorer har blivit stoppade, enbart för att kunden pratar om service på sin sajt. Annonserna nämner inget om service.

Så ska vi strunta i sociala medier? Ska vi sluta annonsera?

Absolut inte.

Men vi ska även se till att bygga upp en digital kanal som vi faktiskt har kontroll över. E-post.

E-post är en marknadsföringskanal som är direkt, personlig och som kan engagera dina mottagare. I stort sett alla har tillgång till sin e-post var de än är, tack vara sina mobiltelefoner.

Bygg din databas – det kan bli din viktigaste resurs

För att du ska kunna skicka e-post krävs… trumvirvel… e-postadresser. Så se till att börja samla in e-postadresser till din egen lista. Hur? En övergripande strategi är att göra det enkelt att prenumerera på nyhetsbrev, så sätt upp tydliga anmälningsformulär på din sajt.

Ett bra startpunkt är att ge en anledning till att prenumerera, antingen genom att tillhandahålla gated content som man måste ”köpa med sin e-postadress”. Ett annat sätt är helt enkelt genom att tillföra så pass mycket värde i andra kanaler så att prenumeranter helt enkelt anmäler sig till ditt nyhetsbrev för att de vill få ännu mer matnyttigt. Vad som dina kunder anser vara matnyttigt är en diskussion i sig.

Att köpa adresser är inte att rekommendera, dels för att det inte alltid är tillåtet att maila inköpta listor, men framförallt för att de som är på listan inte har något aktivt intresse av dig och risken är att du kommer att få badwill av att skicka oombedd e-post. Reglerna för att maila privatpersoner (B2C) och företag (B2B) skiljer sig och jag kan varmt rekommendera Tony Hammarlunds podd, avsnitt #66

Några tips för e-post

Spamma inte dina mottagare. För att skicka e-post är det alltid en rekommendation att ha en aktiv opt-in, dvs. att de som är på din lista uttryckligen har valt att vara med. Återigen, det är olika regler som gäller för B2B och konsumentmarknadsföring, där ”friheterna” är lite större inom B2B.

Se till att du tillför värde

Du vet hur jobbiga en del kompisar kan vara – de som bara hör av sig när de själva vill ha hjälp. Liknande kan ske med e-post om du hela tiden försöker sälja. Mitt motmedel är som vanligt att tillföra värde.

Ge dina mottagare något som de värdesätter; tips och tricks, kunskap eller ren underhållning. Självklart kan du sälja emellanåt, men inte hela tiden.

Uttryck dig vardagligt

Givetvis påverkas detta av din bransch och målgrupp, men eftersom e-post är ett personligt medium så kan du också kosta på dig att uttrycka dig på ett vardagligt sätt. Att uttrycka sig i vardaglig ton står inte i någon motsats till att vara kort och tydlig.

Använd system för att skicka ut e-post

Jag rekommenderar starkt att använda ett system som är byggt för att skicka ut e-post. Använder du din egen outlook, Mac Mail, eller gmail finns risken att du blir svartlistad. Det finns massor av lösningar som är avsedda för e-postutskick; Mailchimp, svenska Rule eller Apsis.

Själv använder jag mig av ActiveCampaign, som är ett marketing automation-verktyg. Dessa verktyg gör det inte bara enklare att göra snygga utskick som fungerar på desktop och mobil, men de jobbar även hårt med att undvika spamfilter.

En fördel med just marketing automationsystem och mer kompetenta e-postsystem som exempelvis Rule är att du kan bygga flöden och uppföljningar.

Maila regelbundet

Out of sight, out of mind… om du inte syns regelbundet så glömmer din målgrupp snart bort dig. Gör du utskick alltför sällan finns en risk att dina prenumeranter glömmer bort dig och att de inte öppnar dina utskick eller ännu värre flaggar dig för spam. Hur ofta ska man maila? Det finns inget entydigt svar på det, men en lägsta frekvens är nog en gång per månad.

Sammanfattningsvis

E-post är en kanal som du måste satsa på. Den utesluter inte att du jobbar med andra kanaler såsom Facebook, Twitter och LinkedIn, inte alls. Men till skillnad mot dessa är e-post något du själ har kontroll över.

En uppdaterad e-postlista kan med andra ord bli en av ditt företags viktigaste resurser! Det är en resurs som du äger, till skillnad mot om du bygger din marknadsföring och verksamhet på en plattform som ägs och kontrolleras av någon annan.