Sökmotoroptimering (SEO) för tandläkare
De flesta som söker en ny tandläkare brukar antingen fråga vänner och bekanta eller googla*. Lite förenklat kan man säga att ju högre upp i sökresultaten din klinik kommer, desto större är sannolikheten att någon klickar sig vidare till dig.
Man brukar säga att de fem översta sajterna i sökresultaten får 70-90% av all trafik. Om du inte är med bland dessa i toppen, och om konkurrerande mottagningar i dina kvarter syns högre upp, bör du överväga att göra något åt saken.
Genom att sökmotoroptimera din mottagnings sajt kan du få in nya kunder som förhoppningsvis blir trogna kunder som återkommer år efter år.
Du kan då jobba lite mer långsiktigt med sökmotoroptimering (SEO) eller om du vill ha snabbare resultat kan du annonsera. Rekommendationen är att kombinera de två.
Vad är SEO för tandläkare?
Lite förenklat kan man säga att SEO betår av tre delar:
- Innehåll – Om du vill att din tandläkarmottagning ska synas när någon googlar, eller söker, på exempelvis ”tandläkare i Majorna” eller ”bleka tänderna hemma”, så måste din sajt innehålla information om detta. Du måste med andra ord ha relevant innehåll på din sajt.
- Tekniskt funktionalitet – Men sajten måste även fungera rent tekniskt. Sidan måste ladda snabbt, fungera på mobiltelefon, ha rätt information som Google kan hitta och indexera och mer därtill.
- Länkar – En sista stor byggsten inom seo är att få relevanta länkar, t.ex. från leverantörer, branschföreningar, men även från kunder.
Du hittar några vanligt förekommande frågor om SEO är.
Men är det inte dyrt med sökmotoroptimering och annonsering?
Svaret på den frågan beror lite på din situation. En motfråga är vad det kostar att inte jobba med att driva in trafik och optimera din sajt. Potentiella kunder Googlar när de söker nya tandläkare, det är ett faktum. Om dina konkurrenter gör ett bättre jobb än du för att optimera så kommer de också att få en större andel av nya kunder.
Ett sätt att räkna på det hela kan vara att tänka ”life time value”. Hur mycket är en ny kund värd? Hur många år brukar en genomsnittlig kund stanna hos er? Vad kostar en genomsnittlig behandling eller undersökning?
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | ||
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | |||
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | ||||
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | |||||
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | ||||||
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | 8400 | |||||||
8400 | 8400 | 8400 | 8400 | ||||||||
8400 | 8400 | 8400 | |||||||||
8400 | 8400 | ||||||||||
8400 | |||||||||||
Årlig omsättningsökning: | 8400 | 16800 | 25200 | 33600 | 42000 | 50400 | 58800 | 67200 | 75600 | 84000 | |
Ackumulerat: | 8400 | 25200 | 50400 | 84000 | 126000 | 176400 | 235200 | 302400 | 378000 | 462000 |
Om vi leker med tanken och säger att en enkel årlig undersökning med putsning etc. kostar 700 sek. Säg att du genom att sökmotoroptimera din sajt får in 12 kunder per år, som du annars inte skulle ha fått. Då skulle du redan första året ha ökat dina intäkter med 12*700 sek=8400 sek.
Säg sedan att ett en genomsnittlig kund stannar 10 år. Då är hamnar intäkterna från seo-arbetet år två på 2*8400 sek, år tre 3*8400 sek osv. Under en tioårsperiod skulle arbetet med SEO kunna generera 462 000 sek i ökad omsättning.
Tänk sedan att du kan öka antalet kunder som kommer in och/eller höja priserna, då har du ännu större förtjänstmöjligheter.