
Nedan har vi sammanställt några vanligt förekommande frågor om sökmotoroptimering. Om du har en fråga som inte besvaras nedan är du mer än välkommen att kontakta mig.
Du jobbar med SEO för att du vill att din sajt, eller dina erbjudanden, ska komma högt upp i sökresultaten när någon söker efter ord som är relevanta för din verksamhet. Arbetet med SEO består av tre områden:
SEO är bra därför att…
PPC är bra därför att…
SEO och PPC passar bra ihop
Har du en ny sajt som inte har hunnit ranka hos Google kan det vara en fördel att lägga mer resurser på PPC, men allteftersom du når framgångar med SEO kan du växla över till en mer balanserad ”portfölj”. Via PPC kan du t.ex. lära dig vilka nyckelord som ger bra resultat och börja sökmotoroptimera för dem.
PPC och SEO hjälper varandra på så sätt att de kan ta upp mer utrymme i sökresultaten. Om du har organiska träffar (från SEO) och betalda träffar på samma sökresultatsida är chansen stor att du får ett klick på någon av dem.
Det kan ta ganska lång tid innan du börjar se ordentliga resultat för dina insatser, 4-6 månader. Vill du ha snabbare resultat kan du använda sökordsannonsering parallellt med sökmotoroptimering.
Seriös sökmotoroptimering är en process och du kommer aldrig att bli ”klar”. Google ser på cirka 200 olika faktorer när de bedömer, eller rankar, en sida och de uppdaterar kontinuerligt sättet de gör det på och det måste du anpassa dig efter. Du måste även ta hänsyn till hur dina konkurrenter lyckas med SEO för de kan knuffa ner din sajt i sökresultaten.
Det korta svaret och det du förmodligen inte vill ha är: Det beror på.
Det är svårt att säga vad SEO kostar eftersom det beror på din situation, vad du vill uppnå och på vilken tid. Till exempel, om du agerar i en bransch med höga vinster är förmodligen konkurrensen hårdare och då kommer det kräva mer seo-arbete.
Om du vill och har möjlighet kan du sköta all sökordsoptimering själv. Då kostar det endast din tid och eventuellt kostnaden för något verktyg. Men detta förutsätter att du gör rätt saker.
Om du däremot anlitar en extern firma, såsom Early to Rise, kostar det onekligen mer än att göra det själv, men du får förmodligen ett resultat med högre kvalitet.
Statistik om kostnader för SEO från USA säger att 66% av företagen som köper externa seo-tjänster betalar 2500 USD eller lägre per månad.
De flesta av de projekt jag jobbar med ligger på 6-8 timmar i månaden.
Ja, det behöver du i allra högsta grad.
Köpcykler inom B2B tenderar till att vara långa, komplexa och involvera flera personer.
Du har mycket på att vinna om du kan optimera ditt innehåll för de olika stegen i köpcykeln och för olika buyer pseronas.
Jag har skrivet ett litet längre inlägg om just detta här – SEO för B2B.
Både ja och nej. Vissa delar av den tekniska sökmotoroptimeringen kan vara svåra att förstå, men det finns en hel del som är lättbegripligt (om du har ett intresse av det…).
Att bygga länkar är förmodligen något som du kan klara av – be kunder, leverantörer, partners och bloggare att länka till din sida. Det kan dock vara svårare att hitta nya sajter att söka länkar från och att hålla koll på hur pass bra eller dåliga länkarna är. Det finns dock verktyg för det.
Den tredje delen av SEO handlar om att skapa relevant innehåll och där kan du säkerligen göra mycket, även om det finns lite best practices för hur du skriver innehåll för webben.
Det finns oändligt mycket resurser på internet om SEO, de flesta är visserligen på engelska. Några av de bättre är kommer från företag som levererar verktyg för sökordsoptimering. Moz.com och ahrefs.com helt fantastiska bloggar om SEO. En annan sajt är searchengineland.com
Det dyker upp nya verktyg hela tiden, vissa är gratis, freemium, medan du måste betala för andra.
De flesta verktyg fungerar alldeles utmärkt om du har en engelsk site, eller om du vänder dig till en engelsktalande marknad. Många inom B2B har internationella målgrupper som talar engelska och söker på engelska, så det är inget problem. Då kan du använda i stort sett alla verktyg.
Men om du vänder dig till svensktalande, eller ”svenskgooglande” kunder är utbudet av verktyg lite mindre.
På Early to Rise använder jag främst:
Här är en lista på några gratisverktyg för SEO.
Det finns två typer av trafik till din sajt eller webshop – organisk trafik och betalt trafik. För att få organisk trafik kan vi jobba
Vad är bäst – SEO eller annonsering? Det ena fråntar inte det andra.
TLDR: En köpcykel inom B2B är ofta lång och komplex och köpare gör en hel del online research innan de kontaktar era säljare. För att
Så här ser du om Google har indexerat din sajt.
Med answerthepublic.com kan du få idéer för vad du kan skriva om på din sajt eller blogg.
Early to Rise AB | Org. nr. 559186-2825 | Grundat 2018 | Registrerad i momsregistret | 0706-155592
Copyright 2022 © Early to Rise AB | Integritetspolicy | Cookie Policy