Vanligt förekommande frågor om SEO

Nedan har vi sammanställt några vanligt förekommande frågor om sökmotoroptimering. Om du har en fråga som inte besvaras nedan är du mer än välkommen att kontakta oss.

[accordion title=”FAQ Sökmotoroptimering”]

[accordion-item title=”Vad är sökmotoroptimering”]

Du jobbar med SEO för att du vill att din sajt, eller dina erbjudanden, ska komma högt upp i sökresultaten när någon söker efter ord som är relevanta för din verksamhet. Arbetet med SEO består av tre områden:

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Sökmotoroptimering eller sökordsannonsering”]

Ska du välja sökmotoroptimering eller sökordsannonsering? Eller ska du använda båda? Det beror på, men om du vill hjälpa kunder i sin köpresa bör du nog kombinera SEO och PPC.

[row]

[col span=”6″ span__sm=”12″]

SEO är bra därför att…

[/col]
[col span=”6″ span__sm=”12″]

PPC är bra därför att…

[/col]

[/row]

SEO och PPC passar bra ihop

Har du en ny sajt som inte har hunnit ranka hos Google kan det vara en fördel att lägga mer resurser på PPC, men allteftersom du når framgångar med SEO kan du växla över till en mer balanserad “portfölj”. Via PPC kan du t.ex. lära dig vilka nyckelord som ger bra resultat och börja sökordsoptimera för dem.

PPC och SEO hjälper varandra på så sätt att de kan ta upp mer utrymme i sökresultaten. Om du har organiska träffar (från SEO) och betalda träffar på samma sökresultatsida är chansen stor att du får ett klick på någon av dem.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Hur lång tid tar sökmotoroptimering”]

Det kan ta ganska lång tid innan du börjar se ordentliga resultat för dina insatser, 4-6 månader. Vill du ha snabbare resultat kan du använda sökordsannonsering parallellt med sökmotoroptimering.

Seriös sökmotoroptimering är en process och du kommer aldrig att bli ”klar”. Google ser på cirka 200 olika faktorer när de bedömer, eller rankar, en sida och de uppdaterar kontinuerligt sättet de gör det på och det måste du anpassa dig efter. Du måste även ta hänsyn till hur dina konkurrenter lyckas med SEO för de kan knuffa ner din sajt i sökresultaten.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Hur mycket kostar SEO”]

Det korta svaret och det du förmodligen inte vill ha är: Det beror på.

Det är svårt att säga vad SEO kostar eftersom det beror på din situation, vad du vill uppnå och på vilken tid. Till exempel, om du agerar i en bransch med höga vinster är förmodligen konkurrensen hårdare och då kommer det kräva mer seo-arbete.

Om du vill och har möjlighet kan du sköta all sökordsoptimering själv. Då kostar det endast din tid och eventuellt kostnaden för något verktyg. Men detta förutsätter att du gör rätt saker.

Om du däremot anlitar en extern firma, såsom Early to Rise, kostar det onekligen mer än att göra det själv, men du får förmodligen ett resultat med högre kvalitet.

Statistik om kostnader för SEO från USA säger att 66% av företagen som köper externa seo-tjänster betalar 2500 USD eller lägre per månad.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Behöver jag sökmotoroptimera för B2B?”]

Ja, det behöver du i allra högsta grad.

Köpcykler inom B2B tenderar till att vara långa, komplexa och involvera flera personer. 

Du har mycket på att vinna om du kan optimera ditt innehåll för de olika stegen i köpcykeln och för olika buyer pseronas.

Jag har skrivet ett litet längre inlägg om just detta här – SEO för B2B.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Är sökordsoptimering svårt”]

Både ja och nej. Vissa delar av den tekniska sökmotoroptimeringen kan vara svåra att förstå, men det finns en hel del som är lättbegripligt (om du har ett intresse av det…).

Att bygga länkar är förmodligen något som du kan klara av – be kunder, leverantörer, partners och bloggare att länka till din sida. Det kan dock vara svårare att hitta nya sajter att söka länkar från och att hålla koll på hur pass bra eller dåliga länkarna är. Det finns dock verktyg för det.

Den tredje delen av SEO handlar om att skapa relevant innehåll och där kan du säkerligen göra mycket, även om det finns lite best practices för hur du skriver innehåll för webben.

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Var kan jag lära mig mer om sökordsoptimering”]

Det finns oändligt mycket resurser på internet om SEO, de flesta är visserligen på engelska. Några av de bättre är kommer från företag som levererar verktyg för sökordsoptimering. Moz.com har en blogg som är helt fantastisk. En annan sajt är searchengineland.com

[/accordion-item]
[accordion-item title=”Vilka användbara verktyg finns för SEO”]

Det dyker upp nya verktyg hela tiden, vissa är gratis, freemium, medan du måste betala för andra.

De flesta verktyg fungerar alldeles utmärkt om du har en engelsk site, eller om du vänder dig till en engelsktalande marknad. Många inom B2B har internationella målgrupper som talar engelska och söker på engelska, så det är inget problem. Då kan du använda i stort sett alla verktyg.

Men om du vänder dig till svensktalande, eller “svenskgooglande” kunder är utbudet av verktyg lite mindre.

På Early to Rise använder jag främst:

[/accordion-item]

[/accordion]
[gap height=”2em”]

Matnyttigt om sökmotoroptimering (seo)

[blog_posts style=”normal” type=”row” columns=”3″ columns__md=”1″ cat=”20″ posts=”3″ show_date=”false” image_height=”56.25%”]