Tag Archives: produktlansering

40-90% av alla produktlanseringar misslyckas

40-90% av alla produktlanseringar misslyckas

40-90% av alla produktlanseringar misslyckas. Sug på den. Jag höll nyligen en kort presentation för en av mina kunder om vikten med att definiera och kommunicera värdet med deras lösningar. Med tanke på allt brus omkring oss, mer komplexa säljcykler och kundens – inte alltid helt rationella – tankesätt är vår förmåga att identifiera och […]

Produkten är försenad, men lanseringsdatumet ligger fast

Produkten är sen men lanseringsdatum flyttas inte

Produkter kommer att bli försenade, det är nästan en regel snarare än ett undantag. När detta sker kan det stöka till det för dig i ditt planeringsarbete. Det finns det tre saker du kan göra; kämpa för att flytta datumet, jobba hårdare eller dra ner på ambitionsnivån.

Positionering vid produktlansering

Positionering vid produktlansering

Jag vet inte hur många produkter som jag har varit med att lansera, men det är bra många – stora som små. Vissa lanseringar har fungerat bättre än andra och det finns flera orsaker till detta. En förutsättning för en bra produktlansering är att göra hemläxan beträffande produktens positionering, som sedan ligger till grunden för […]

Vad är en produktlansering?

Produktlansering

Vad är en produktlansering? Många förknippar en produktlansering med dagen då vi har ballonger och käkar tårta i personalköket. Det är kanske inte en helt korrekt bild av en lansering. Många, särskilt de som inte jobbar med produktmarknadsföring eller lanseringar, förknippar ofta en lansering med dagen då vi presenterar en ny produkt för omvärlden – […]

Förbered dig digitalt för produktlansering

Förbered produktlansering

Att lansera en produkt är en process som börjar långt innan du presenterar produkten på din sajt. En lyckad produktlansering kräver mycket planering och arbete – du måste sätta upp strategiska och operativa mål samt få till strategier och taktiker för att uppnå dessa. Det finns dock vissa saker du kan göra digitalt för att […]

Produktlansering och digital marknadsföring

Produktlansering och digital marknadsföring

Att lansera en produkt kan vara knepigt, av flera olika anledningar*, oavsett om det är en digital eller fysisk produkt. En av utmaningarna är att nå fram med rätt budskap till dina identifierade målgrupper. För att lyckas med detta kan digitala marknadsföring och särskilt AdWords, Facebook och LinkedIn hjälpa dig. Ett vanligt misstag som många […]